Antoszkiewicz E. (2016). Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji
Google Scholar
Bałachowicz J. (1992). Umiejętność czytania uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Warszawa: WSPS
Google Scholar
Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.). (2012). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo
Google Scholar
Borzyszkowska H. (1985). Oligofrenopedagogika. Warszawa: PWN
Google Scholar
Chrzanowska I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar
Clarke A.M., Clarke A.D.B. (1969). Upośledzenie umysłowe. Warszawa: PWN
Google Scholar
Doroszewska J. (1981). Pedagogika specjalna, T. II. Podstawowe problemy teorii i praktyki rewalidacji poszczególnych odchyleń od normy. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo
Google Scholar
Dykcik W. (red.). (1997). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Google Scholar
Felhorska F., Urbańska B., Wojtaszek Z. (1964). Losy absolwentów szkół specjalnych dla dzieci upośledzonych umysłowo. Warszawa: PZWS
Google Scholar
Gajdzica Z. (2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Google Scholar
Gałkowski T. (1972). Dzieci specjalnej troski. Warszawa: Wiedza Powszechna
Google Scholar
Giryński A. (1989). Funkcjonowanie młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim w rolach społecznych. Warszawa: WSPS
Google Scholar
Głodkowska J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP
Google Scholar
Górecki B. (1972). Wartości kształcenia zawodowego upośledzonych umysłowo. Warszawa: PZWS
Google Scholar
Grzegorzewska M. (1955). Uzasadnienie w świetle nauki Pawłowa wartości rewalidacyjnych metod pracy w szkole specjalnej. W: „Studia Pedagogiczne”. T. II., s.207-244
Google Scholar
Grzegorzewska M. (1964). Pedagogika specjalna. Skrypt wykładów. Warszawa: PIPS
Google Scholar
Inhelder B. (1964). Zastosowanie badań genetycznych do oceny funkcji intelektualnych dzieci z zaburzeniami mowy. „Psychologia Wychowawcza”, nr 7
Google Scholar
Jędrzejczak M., Szkop H. (1980). Rozumienie pojęć o człowieku przez dzieci umysłowo upośledzone w stopniu lekkim. „Prace Psychologiczne”
Google Scholar
Jurkiewicz P., Rola J. (2010). Model pracy z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: MEN
Google Scholar
Kirejczyk K. (1964). Nauczanie dzieci o obniżonej sprawności umysłowej ze szczególnym uwzględnieniem pracy w klasie I szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo. Warszawa: PZWS
Google Scholar
Kirejczyk K. (1967). Niedorozwoje i dodatkowe kalectwa u dzieci umysłowo upośledzonych oraz konsekwencje stąd płynące dla szkół specjalnych. W: Kirejczyk K. (red.). Z zagadnień oligofrenii dziecięcej. Warszawa: Nasza Księgarnia
Google Scholar
Kirejczyk K. (1978). Oligofrenopedagogika. Warszawa: WSPS
Google Scholar
Kirenko J., Parchomiuk M. (2006). Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin: Wydawnictwo Akademickie WSSP
Google Scholar
Kostrzewski J. (1974). Skala pomiaru podstawowych zdolności szkolnych. Warszawa
Google Scholar
Kostrzewski J. (1976). Problem różnic w profilu inteligencji i niektórych uzdolnień u dzieci umysłowo upośledzonych i normalnych. W: Sękowska Z. (red.). Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki upośledzonych. Lublin: UMCS, s. 26-51
Google Scholar
Kostrzewski J. (1978). Z zagadnień psychologii dziecka umysłowo upośledzonego. Tom. I-II. Warszawa: WSPS
Google Scholar
Kostrzewski J. (1981a). Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo. W: Kirejczyk K. (red.). Upośledzenie umysłowe – pedagogika. Warszawa: PWN, s. 97-129
Google Scholar
Kostrzewski J. (1981b). Globalne i parcjalne dysfunkcje intelektualne. W: Kirejczyk K. (red.). Upośledzenie umysłowe – pedagogika. Warszawa: PWN, s. 65-70
Google Scholar
Kościelak R. (1989). Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo. Warszawa: PWN
Google Scholar
Kościelak R. (1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP
Google Scholar
Kościelska M. (1984). Upośledzenie umysłowe a rozwój społeczny. Badanie uczniów szkół specjalnych. Warszawa: PWN
Google Scholar
Krause A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar
Niedbała T. (1977). Samoocena dzieci lekko upośledzonych umysłowo i normalnych w wieku od 13-15 lat a powodzenie w nauce szkolnej. Niepublikowana praca magisterska. WSPS
Google Scholar
Obuchowska I. (1987). Obecne i nieobecne paradygmaty w pedagogice specjalnej. „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 4, s. 29-33
Google Scholar
Obuchowska I. (1999). Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim. W: Obuchowska I. (red.). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP
Google Scholar
Olszewski S., Parys K. (2016). Rozumieć chaos. Rzecz o terminach i znaczeniach im nadawanych w pedagogice specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP
Google Scholar
Olszewski S., Parys K. (2018). Wektory zmian zachodzących w polskiej pedagogice specjalnej. „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 32, s. 13-26
DOI: https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.056.10456
Google Scholar
Olszewski, Parys (2021a). Matryce i odbitki – próba refleksyjnego odczytania charakterystyk osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Część I. „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 42. S. 26-39
Google Scholar
Olszewski, Parys (2021b). Matryce i odbitki – próba refleksyjnego odczytania charakterystyk osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Część II. „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 43
Google Scholar
Opiat J. (1994). Kształcenie dzieci upośledzonych umysłowo. Warszawa: Wydawnictwo dra J.Opiata
Google Scholar
Otrębski W. (1997). Szansa na społeczną akceptację. Wybrane uwarunkowania rodzinne adekwatności osobowej młodzieży z upośledzeniem umysłowym. Lublin: RW KUL
Google Scholar
Otrębski W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin: Wydawnictwo KUL
Google Scholar
Pańczyk J. (1976). Przygotowanie społeczno-zawodowe chłopców upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim na przykładzie zawodu ślusarza. W: Kirejczyk K. (red.). Wybrane zagadnienia z oligofrenopedagogiki. Warszawa: WSPS
Google Scholar
Parys K. (2011). Zakres oddziaływań współczesnej pedagogiki specjalnej na tle dotychczasowych przemian. „Niepełnosprawność”, nr 5, s.22-50
Google Scholar
Pilecki J., Pilecka W., Baran J. (1992). Wychowanie dzieci o obniżonej sprawności umysłowej w internacie. Kraków: WSP
Google Scholar
Porter R.B., Cattell R.B. (1972). Handbook for the Children’s Personality Questionaire (TCPQ). Champaign
Google Scholar
Rola J. (1996). Upośledzenie umysłowe jako czynnik ryzyka dla depresji dziecięcej. Warszawa: WSPS
Google Scholar
Różycka J. (1959). Dziecko o obniżonej sprawności umysłowej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo
Google Scholar
Sadowska S. (2006). Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar
Sikora A. (1966). Wnioskowanie logiczne u dzieci szkolnych o normalnej i obniżonej sprawności umysłowej. Warszawa; PZWS
Google Scholar
Siwek H. (1985). Naśladowanie wzorca i dostrzeganie prawidłowości w prostych sytuacjach matematycznych i paramatematycznych przez dzieci upośledzone w stopniu lekkim. Kraków: WN WSP
Google Scholar
Sławiński J. (2002). O problemach „sztuki interpretacji. W: Prokop J., Sławiński J. (red.). Liryka polska – interpretacje, Gdańsk: Wydawnictwo „Słowo/Obraz Terytoria”
Google Scholar
Sołowjew I. (red.). (1955). Swoistość procesów poznawczych u uczniów umysłowo niedorozwiniętych. Warszawa: PZWS
Google Scholar
Spionek H. (1981). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN
Google Scholar
Suchariewa G.E. (1969). Psychiatria wieku dziecięcego. Klinika oligofrenii. Warszawa: PZWL
Google Scholar
Szuniewicz A. (1967). Próba badań wad wymowy dzieci upośledzonych umysłowo w warszawskich szkołach specjalnych. „Logopedia”, nr 7, s.112-118
Google Scholar
Szyłkowska E. (1977). Poczucie powinności moralnej 13-letniej lekko upośledzonej młodzieży a jej powodzenie szkolne. Niepublikowana praca magisterska WSPS
Google Scholar
Śliwerski B. (2004). Metateoretyczne badania teorii wychowania. W: Jałmużna T., Michalska I., Michalski G. (red.). Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s.21-47
Google Scholar
Tizard J. (1969). Różnice indywidualne u osób upośledzonych umysłowo. W: Clarke A.M., Clarke A.D.B. (red.). Upośledzenie umysłowe. Warszawa: PWN
Google Scholar
Tkaczyk G. (1991). Korekcja procesu uogólniania u uczniów klas I-III szkoły specjalnej w prcesie nauczania. Lublin: UMCS
Google Scholar
Tkaczyk G. (2001). Kształcenie myślenia dzieci w kontekście konwencjonalnych oddziaływań rewalidacyjnych. W: Kosakowski C. (red.). Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń: Akapit
Google Scholar
Twardowski A. (2002). Kształtowanie dialogowej kompetencji komunikacyjnej u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Poznań: Wydawnictwo UAM
Google Scholar
Wegener H. (1974). Sozialisationsprozess bei Minderbegapten. W: Sozialisation und Personalization, Beitrage zu Begriff und Theorie der Sozialisation. Stuttgart: Ferdinand Enke Verlag
Google Scholar
Witkowski T. (1967). Z badań nad wrażliwością moralną dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. „Roczniki Filozoficzne”, T. XV, z.4, s.95-106
Google Scholar
Wyczesany J. (1994). Oligofrenopedagogika, Katowice: Infograf
Google Scholar
Wyczesany J. (1998). Oligofrenopedagogika. Wybrane zagadnienia pedagogiki upośledzonych umysłowo. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar
Wyczesany J. (1999). Pedagogika upośledzonych umysłowo – wybrane zagadnienia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar
Wyczesany J. (2012). Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo
Google Scholar
Zigler E. (1973). The Retarded Child as a Whole Person. W: Routh D.K. (red.). The Experimental Psychology of Mental Retardation. London
Google Scholar
Zigler E., Hodapp R.M. (1986). Understanding Mental Retardation. Cambridge: University Press
Google Scholar