Opublikowane: 2024-07-10

Poczucie samo-skuteczności w Internecie a postawy studentów „Pokolenia Lockdown” wobec edukacji zdalnej (studium porównawcze polskiej i litewskiej uczelni)

Monika Ryndzionek
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.17

Abstrakt

Pandemia COVID-19 wywarła i nadal wywiera wpływ na niemal wszystkie sfery naszego życia, w tym w szczególności na pracę zawodową i edukację. Dotyczy to także studentów w wyższej edukacji. Z dnia na dzień po ogłoszeniu „lockdownu” zostali oni postawieni w sytuacji konieczności przejścia na edukację zdalną. Nie wszyscy poradzili sobie z tym z sukcesem. Pojawiły się różnice wynikające między innymi z poziomu umiejętności poruszania się w świecie online w czasie przed pandemią oraz z ogólnego nastawienia do pracy w systemie zdalnym. W związku z tym, w ramach stażu na Uniwersytecie Mykolo Romero w Wilnie (Litwa), zrealizowano projekt badawczy, który miał na celu sprawdzić i porównać poziomy poczucia samo-skuteczności w Internecie studentów polskich i litewskich, a także postawy przyjmowane przez nich wobec edukacji zdalnej po doświadczeniach z okresu pandemii. Ponadto celem była też weryfikacja, czy poczucie samo-skuteczności studentów koreluje z przyjmowanymi przez nich postawami wobec edukacji zdalnej. Zastosowano sondaż diagnostyczny online przy użyciu czterech kwestionariuszy przetłumaczonych na języki narodowe studentów z języka angielskiego. Wyniki pokazują, że studenci litewscy lepiej radzą sobie z edukacją zdalną, mają niższy poziom lęku i co za tym idzie, bardziej pozytywne nastawienie do edukacji zdalnej niż studenci polscy.

Słowa kluczowe:

edukacja zdalna, samo-skuteczność, postawy, nowe technologie w edukacji

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Ryndzionek, M. (2024). Poczucie samo-skuteczności w Internecie a postawy studentów „Pokolenia Lockdown” wobec edukacji zdalnej (studium porównawcze polskiej i litewskiej uczelni). Forum Pedagogiczne, 14(1), 211–225. https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.17

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.