Arcidiacono C., Velleman R., Procentese F., Berti P., Albanesi C., Sommantico M., Copello A. (2010). Italian families living with relatives with alcohol or drugs problems. „Drugs: Education, Prevention & Policy”, vol. 17, issue 6, s. 659–680.
Google Scholar
Asher O., Zivanit E. (2010). Alcohol Abuse in Pregnant Women: Effects on the Fetus and Newborn, Mode of Action and Maternal Treatment. „International Journal of Environmental Research and Public Health”, nr 2, vol. 7, s. 364–379.
Google Scholar
Bandura A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Barber, B. K., Harmon, E. L. (2002). Violating the self: Parental psychological control of children and adolescents. W: Barber B. K. (red.). Intrusive parenting: How psychological control affects children and adolescents. Washington DC: American Psychological Association, s. 15–52.
Google Scholar
Battistella G., Conaco M. C. G. (1998). The Impact of Labour Migration on the Children Left Behind: A study of elementary school children in the Philippines. „Journal of Social Issues in Southeast Asia”, nr 2, vol. 13, s. 220–241.
DOI: https://doi.org/10.1355/SJ13-2C
Google Scholar
Bebes A., Samarova V., Shilo G., Diamond G. M. (2015). Parental Acceptance, Parental Psychological Control and Psychological Symptoms Among Sexual Minority Adolescents. „Journal of Child and Family Studies”, nr 24, s. 882–890.
DOI: https://doi.org/10.1007/s10826-013-9897-9
Google Scholar
Benvegnu L. A., Fassa A. G., Facchini L. A., Wegman D. H., Dall’ Agnol M. M. (2005). Work and behavioural problems in children and adolescents. „International Journal of Epidemiology”, nr 6, vol. 34, s. 1417–1424.
DOI: https://doi.org/10.1093/ije/dyi187
Google Scholar
Cameron M., Lim S. (2007). Household resources, household composition, and child nutritional outcomes. W: Conference Presentation, Australian Agricultural and Resource Economics Society Conference.
Google Scholar
Clark E., Lutke J., Minnes P., OuelletteKuntz H. (2004). Secondary disabilities among adults with fetal alcohol spectrum disorder in British Columbia. „Journal of FAS International”, vol. 2 (e13), s. 1–12.
Google Scholar
Dielmann T. E. i in. (1993). Structural equation model tests of patterns of family interaction, peer alcohol use, and intrapersonal predicators of adolescent alcohol use and misuse. „Journal of Drug Education”, nr 3, vol. 23, s. 273–316.
Google Scholar
Elliott J. C., Carey K. B., Bonafide K. E. (2012). Does family history of alcohol problems influence college and university drinking or substance use? A meta-analytical review. „Addiction”, vol. 107, issue 10, s. 1774–1785.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1360-0443.2012.03903.x
Google Scholar
Guo J., Ren X., Wang X., Qu Z., Zhou Q., Ran Ch., Wang X., Hu J. (2015). Depression among Migrant and LeftBehind Children in China in Relation to the Quality of Parent-Child and Teacher-Child Relationships. PLoS ONE 10 (12).
DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0145606
Google Scholar
Graham E, Jordan L. P. (2011). Migrant parents and the psychological well-being of left-behind children in Southeast Asia. „J Marriage Fam.”, vol. 73, s. 763–87.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2011.00844.x
Google Scholar
Irwin C. E. jr. (1990). The Theoretical Concept of At-risk Adolescents. „Adolescent Medicine: State of the Art Reviews”, nr 1, s. 1–14.
Google Scholar
Kunz J. H., Grych J. H. (2013). Parental Psychological Control and Autonomy Granting: Distinctions and Associations with Child and Family Functioning. „PARENTING, SCIENCE AND PRACTICE”, nr 13, s. 77–94.
Google Scholar
Lu S., Lin Yi-Ting, Vikse J. H., Huang Chien-Chung (2016). Well-being of migrant and left-behind children in China: Education, health, parenting, and personal values. „International Journal of Social Welfare”, nr 1, vol. 25, s. 58–68.
Google Scholar
Mantymaa M., Puura K., Luoma I., Latva R., Salmelin R. K., Tamminen T. (2012). Predicting Internalizing and Externalizing Problems at Five Years by Child and Parental Factors in Infancy and Toddlerhood. „Child Psychiatry and Human Development”, nr 2, vol. 43, s. 153–170.
DOI: https://doi.org/10.1007/s10578-011-0255-0
Google Scholar
Murphy R. (2014). Study and School in the Lives of Children in Migrant Families: A View from Rural Jiangxi, China. „Development & Change”, nr 1, vol. 45, s. 29–51.
DOI: https://doi.org/10.1111/dech.12073
Google Scholar
Przybysz-Zaremba M. (2016). Komponenty rodziny jako istotne stymulatory dla rozwoju zainteresowań, ujawniania zdolności i talentów dziecka – wybrane aspekty i badania. W: G. Cęcelek, M. Potoczna, M. Przybysz-Zaremba (red.). Rodzina–Szkoła–Środowisko społeczne – obszary kształtowania kreatywności i twórczości dziecka (ucznia). Skierniewice: Wydawnictwo PWSZ w Skierniewicach.
Google Scholar
Przybysz-Zaremba M. (2015). Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży – eksplikacje, kontemplacje, egzemplifikacje, eksplikacje. Tytułem wprowadzenia. W: Przybysz-Zaremba M. (red.). Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży. Heterogeniczny wymiar oddziaływań profilaktycznych. Wybrane aspekty, Olsztyn: Wydawnictwo PROSPEKT PR.
Google Scholar
Przybysz-Zaremba M. (2015a). Dymorficzny wymiar uwarunkowań agresji i przemocy domowej – przegląd wybranych aspektów i eksploracji. „Studia nad Rodziną”, nr 2 (37), s. 243–260.
DOI: https://doi.org/10.21697/snr.2015.37.2.13
Google Scholar
Przybysz-Zaremba M. (2010), Internet zagrożeniem dla dzieci i młodzieży. W: R. Reclik, A. Zduniak (red.), Jakość wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.
Google Scholar
Przybysz-Zaremba M. Kontrola rodzicielska a zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży – wybrane aspekty i badania. „Pedagogika Społeczna” (tekst po recenzji, przyjęty do druku).
Google Scholar
Przybysz-Zaremba M., Katkonienė A. (2014). Profilaktyka agresji i przemocy w szkole w optyce edukacyjnej. „Społeczeństwo i Rodzina”, nr 1, vol. 38, s. 48–62.
Google Scholar
Sarkola T., Kahila H., Gissler M., Halmesmaki E. (2007). Risk factors for out-of-home custody child care among families with alcohol and substance abuse problems. „Acta Pædiatrica”, nr. 96, s. 1571–1576.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2007.00474.x
Google Scholar
Sznitman S. R., Romer D. (2014). Student Drug Testing and Positive School Climates: Testing the Relation Between Two School Characteristics and Drug Use Behavior in a Longitudinal Study. „Journal of Studies on Alcohol & Drugs”, nr 1, vol. 75, s. 65–73.
DOI: https://doi.org/10.15288/jsad.2014.75.65
Google Scholar
Szymańska J. (2012). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar
Vazsonyi A. T., Trejos-Castillo E., Young M. A. (2008). Rural and Non-Rural African American Youth: Does Context Matter in the Etiology of Problem Behaviors? „Journal of Youth and Adolescence”, vol. 37, no. 7, s. 798–811.
Google Scholar
Wickramage K., Siriwardhana C. i in. (2015). Risk of mental health and nutritional problems for left-behind children of international labor migrants. „BMC Psychiatry”, no. 3, vol. 15, s. 39.
Google Scholar
Wilson E. O. (1988). O naturze ludzkiej. Szacka B. (tłum.). Warszawa: PIW.
Google Scholar