Opublikowane: 2024-12-31

Reguły translacji i konwencje ujawniające się w kreacjach rysunkowych niewidomych uczniów

Ewa Niestorowicz
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.11

Abstrakt

Niniejsza publikacja ma na celu ustalenie czy osoby całkowicie niewidome od urodzenia konstruują rysunki w oparciu o reguły translacji. Analizie zostanie poddana formalna warstwa rysunków osób niewidomych w odniesieniu do reguł translacji opracowanych przez S. Millar (1975, 1991, 2000). Dokonam zatem oceny znajomości reguł translacji w wybranych pracach niewidomych uczniów oraz podejmę próbę ustalenia konwencji rysunkowej. Kluczowa będzie odpowiedź na pytanie, czy osoby niewidome konstruują rysunki postaci ludzkiej w oparciu o zrozumiały społecznie ,,kod wizualny”.

Metodą badawczą będzie analiza wytworów plastycznych. W celu dotarcia do wiedzy w umyśle autora na temat obrazowanego zjawiska zastosowano wywiad oraz obserwację uczestniczącą, dopełniającą ocenę możliwości rysunkowych.

Dokonane analizy pokazały, że reguły translacji opracowane do oceny rysunków osób niewidomych zostały zachowane w kryteriach: prawidłowego osiowania, spójności, liczby głównych części ciała, a także odpowiednich reguł translacji głównych części ciała i elementów twarzy; kwestią problematyczną okazało się być odtworzenie detali.

Słowa kluczowe:

osoby niewidome, rysunek, konwencje rysunkowe, reguły translacji, kod wizualny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Niestorowicz, E. (2024). Reguły translacji i konwencje ujawniające się w kreacjach rysunkowych niewidomych uczniów. Forum Pedagogiczne, 14(2.1), 137–151. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.11

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.