Opublikowane: 2024-09-06

Anticipatory Thinking Education as a Challenge for Teachers in the Times of (Dis)Peace

Anna Mróz , Anna Kawula
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.7

Abstrakt

We współczesnym świecie, w którym jedynym pewnikiem są zachodzące szybko zmiany, kształtowanie kompetencji stało się wyzwaniem wobec nauczycieli i edukatorów. Jedną z najważniejszych kompetencji, zgodnie z paradygmatem zrównoważonego rozwoju, jest kompetencja myślenia przewidującego (antycypacyjnego), której kształtowanie powinni wspierać nauczyciele we wszystkich szkołach, na każdym etapie edukacyjnym. W artykule zaprezentowano wyniki badań realizowanych metodą sondażową (z wykorzystaniem ankiety), których celem było określenie deklarowanego poziomu myślenia przewidującego wśród uczniów w wieku 13-20 lat. W badaniu udział wzięło 877 uczniów małopolskich szkół podstawowych i średnich. Analiza wyników pokazała, że uczniowie wysoko oceniają swój poziom myślenia antycypacyjnego, choć dziewczęta deklarują mniejsze kompetencje w tym zakresie. Artykuł kończą konkluzje, charakterystyka limitacji metody i podsumowanie.

Słowa kluczowe:

myślenie przewidujące, kompetencje XXI wieku, nauczyciel, kompetencje nastolatków

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Mróz, A., & Kawula, A. (2024). Anticipatory Thinking Education as a Challenge for Teachers in the Times of (Dis)Peace. Forum Pedagogiczne, 14(2.2), 77–87. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.7

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.