Opublikowane: 2024-12-31

Generative Artificial Intelligence: Verification of Educational Applications Model

Jacek Pyżalski
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.19

Abstrakt

Generatywna sztuczna inteligencja (GAI) staje się istotnym narzędziem edukacyjnym, wpływając na sposób projektowania i realizacji działań edukacyjnych. Artykuł przedstawia autorski model zastosowania GAI w edukacji, identyfikując pięć kluczowych ról, jakie może pełnić w kontekście szkolnym. Model ten obejmuje m.in. wspieranie nauczycieli w tworzeniu materiałów dydaktycznych, angażowanie uczniów w zadania z AI oraz ułatwianie zadań administracyjnych. Badanie z udziałem nauczycieli z Polski (N=995) wskazuje, że efektywne wykorzystanie GAI wymaga odpowiednich kompetencji pedagogicznych, w tym umiejętności tworzenia odpowiednich wytycznych dla AI oraz oceny jakości generowanych materiałów. Wnioski wskazują na potrzebę dalszych badań nad długoterminowym wpływem AI w edukacji, szczególnie w kontekście etycznym i społecznym. Celem artykułu jest pokazanie, jak odpowiednio wdrożone GAI może wzbogacić tradycyjne metody nauczania, przyczyniając się do bardziej innowacyjnego i efektywnego środowiska edukacyjnego.

Słowa kluczowe:

generatywna sztuczna inteligencja, edukacja, model zastosowania, kompetencje nauczycieli, etyka AI, innowacje pedagogiczne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pyżalski, J. (2024). Generative Artificial Intelligence: Verification of Educational Applications Model. Forum Pedagogiczne, 14(2.1), 255–271. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.19

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.