Opublikowane: 2024-12-31

Technologie generatywnej sztucznej inteligencji – nowe perspektywy i nowe wyzwania edukacyjne

Sergo Kuruliszwili
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.10

Abstrakt

Artykuł porusza tematykę roli technologii generatywnych sztucznej inteligencji (SI) w kontekście współczesnych wyzwań edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem procesów nauczania i uczenia się przez całe życie. W obliczu dynamicznie rozwijających się technologii edukacja całożyciowa (Lifelong Learning) staje się kluczowym elementem adaptacji do szybko zmieniającego się świata. Technologie – takie jak Wielkie Modele Językowe (LLM) i Generatywne Sieci Adwersatywne (GAN) – otwierają nowe możliwości dla edukacji, umożliwiając znaczną personalizację procesu dydaktycznego. Artykuł analizuje zarówno możliwości, jak i ryzyko związane z ich wdrażaniem, zwracając uwagę na zjawiska z nimi związane, wśród których pojawi się wykładniczość tempa rozwoju technologii, technologiczny solucjonizm oraz transformacja od konektywizmu do asystentów wiedzy. W tym kontekście zmianom podlega rola nauczycieli w kształtowaniu umiejętności społecznych i adaptacyjnych uczniów.

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, generatywne sieci adwersatywne, wielkie modele językowe, Lifelong Learning, personalizacja edukacji, edukacja przez całe życie, technosolucjonizm, asystenci wiedzy

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kuruliszwili, S. (2024). Technologie generatywnej sztucznej inteligencji – nowe perspektywy i nowe wyzwania edukacyjne. Forum Pedagogiczne, 14(2.1), 123–135. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.1.10

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.