Data publikacji : 2016-11-12

NAUCZANIE I UCZENIE SIĘ JAKO SPOSÓB ŻYCIA

Pádraig Hogan



Dział: Artykuły i rozprawy

Abstrakt

11.Streszczenie w języku polskimW tym artykule próbujemy ukazać, w jaki sposób należy rozumieć nauczanie i uczenie się – nie jako przedsięwzięcie narzucone z góry wolą władzy czy grupy, lecz jako sposób życia posiadający własną integralność, wypływający z wewnętrznej motywacji. Artykuł ma na celu przedstawienie takiego podejścia do praktyki i myśli wychowawczej, które w kluczowych punktach różni się od koncepcji Alasdair’a MacIntyre’a, choć równocześnie zawiera ważne podobieństwa. W dużej mierze zapomniany współcześnie Sokrates z Aten jest autorem oryginalnych inspiracji, ważnych dla rozumienia istoty wychowania, które będą przedmiotem analiz na początku tego artykułu. Następnie omawiamy niektóre wpływowe negacje tego rozumienia (nowoczesne i ponowoczesne). Z owych badań nad nauczaniem i uczeniem się jako szczególnym rodzajem relacji wynika konkluzja, w której naszkicowane zostają pokrótce pewne cnoty, konstytuujące ten sposób życia w jego bardziej aktywnych i bardziej refleksyjnych aspektach.

Słowa kluczowe

pedeutologia ; filozofia edukacji ; liberalizm


Szczegóły
Bibliografia
Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Wskaźniki altmetryczne


Licencja

Test


Wydawnictwo Naukowe UKSW
ul. Dewajtis 5, domek nr 2
01-815 Warszawa
email: wydawnictwo@uksw.edu.pl
tel. +48 22 561 89 23 (wew. 323)
O platformie:
Copyright 2019 by UKSW
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP
O systemie