Opublikowane: 2016-11-13

Znaczenie religii w wychowaniu do autonomii. Religia i jej nauczanie w Finlandii z punktu widzenia kształtowania europejskiego społeczeństwa obywatelskiego

Erkki Nevanperä
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2014.1.12

Abstrakt

W prezentowanym artykule nakreślono szeroką wizję znaczenia religii w życiu współczesnej Europy. Na początku autor naszkicował sytuację prawną i społeczno-polityczną, w której należy rozpatrywać pozycję różnych religii i wyznań chrześcijańskich występujących w Finlandii. Następnie omówił zasady organizacji nauczania religii w fińskim systemie oświatowym. Po tym zaprezentował katalog wartości demokratycznych, do których przestrzegania zobligowane są zarówno wspólnoty religijne, jak i szkolne nauczanie religii. W tej części artykułu szczególnym punktem odniesienia jest Kościół ewangelicko-luterański. Następnie przedmiotem rozważań autora jest wpływ religii na nastawienie do przedsiębiorczości. Ostatnia część poświęcona jest rozważaniom na temat zależności między sytuacją religijną w Unii Europejskiej a kryzysem (nie tylko gospodarczym), w jakim się znajduje. Według autora zachowanie pokoju religijnego jest koniecznym warunkiem rozwoju zjednoczonej Europy i wyrównywania dysproporcji, jakie w niej istnieją.

Słowa kluczowe:

Finlandia, wartości, religia, nauczanie religii, wolność religijna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Nevanperä, E. (2016). Znaczenie religii w wychowaniu do autonomii. Religia i jej nauczanie w Finlandii z punktu widzenia kształtowania europejskiego społeczeństwa obywatelskiego. Forum Pedagogiczne, 4(1), 189–208. https://doi.org/10.21697/fp.2014.1.12

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.