Opublikowane: 2016-11-19

Muzykoterapia a zdolność mowy u osób z porażeniem mózgowym

Jiří Kantor , Lenka Dzidová
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2016.2.43

Abstrakt

W niniejszej pracy poddano analizie działanie muzykoterapii na rozwój mowy u osób z porażeniem mózgowym. Artykuł podsumowuje wyniki analizy teoretycznej rozwoju zdolności komunikacji u tych osób z punktu widzenia nauczania specjalnego, logopedii i muzykoterapii. Metodologia badania została oparta na metodzie jakościowej, łączącej analizę treści i interpretację studium przypadku. Celem badania było ustalenie związku pomiędzy poziomem zdolności mowy u osób z porażeniem mózgowym a działaniem muzykoterapii: założonymi przez nią celami, metodami, planem działania i zastosowanym materiałem muzycznym. W próbie badawczej wzięło udział 10 osób z porażeniem mózgowym o różnym stopniu zdolności mowy. Zgromadzenie danych poprzedzone było dogłębną analizą treści zawartych w dostępnej dokumentacji, nagraniach dźwiękowych, nagraniach wideo, utworach stosowanych w muzykoterapii oraz rozmowach z muzykoterapeutami. W wyniku badania rozróżniono cztery etapy występujące podczas trwania muzykoterapii (prewerbalny, semantyczny, fonologiczny oraz etap złożonych  konstrukcji lingwistycznych). W przypadku każdego z tych etapów opisane zostały jego standardowe cele, metody i narzędzia.

Słowa kluczowe:

porażenie mózgowe, muzykoterapia, mowa, rozwój umiejętności komunikacyjnych

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kantor, J., & Dzidová, L. (2016). Muzykoterapia a zdolność mowy u osób z porażeniem mózgowym. Forum Pedagogiczne, 6(2/2), 275–288. https://doi.org/10.21697/fp.2016.2.43

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.