Adamczak N. (2011). Ocena wybranych parametrów układu wzrokowego u dzieci i młodzieży z miasta Poznania ze zdiagnozowaną dysleksją, niepublikowana rozprawa doktorska. Poznań: Katedra Optometrii i Biologii Układu Wzrokowego, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu.
Google Scholar
Bednarek D. (1999). Neurobiologiczne podłoże dysleksji. „Przegląd Psychologiczny”, 1/2(42), s. 17–26.
Google Scholar
Bednarek D. (2011). Podstawy diagnozy i terapii specyficznych zaburzeń czytania (SZC) w perspektywie neurokognitywistycznej. W: Dysleksja rozwojowa. Fakt i tajemnica w diagnostyce psychologiczno-pedagogicznej. M. B. Pecyna (red.). Opole: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu, s. 60–92.
Google Scholar
Brenk-Krakowska A., Jankowska M. (2017). Wpływ urządzeń elektronicznych na widzenie u dzieci – możliwe dolegliwości i ich potencjalne przyczyny. „Optyka”, 4(47), s. 36–42.
Google Scholar
Czaińska M. (2016a). Astygmatyzm - charakterystyka wady. „Optyka”, 5(42), s. 28–31.
Google Scholar
Czaińska M. (2016b). Wady wzroku dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. „Optyka”, 4(41), s. 32–36.
Google Scholar
Evans B. J. W., Allen P. M., Wilkins A. J. (2009). Vision and reading difficulties. Part 2: Optometric and orthoptic correlates of reading problems. Continuing Education and Training, dostępny na: https://www.researchgate.net/publication/241244400_Vision_and_reading_difficulties_part_2_Optometric_and_orthoptic_correlates_of_reading_problems (otwarty: 17.04.2020).
Google Scholar
Grzybowski A., Szwajkowska M. (2017). Epidemiologia i leczenie krótkowzroczności na świecie. „Ophthatherapy”, 3(15), s. 129–135.
Google Scholar
Hyvärinen L. (2010). Classification of visual functioning and disability in children with visual processing disorders. W: Visual Impairment in Children Due to Damage to the Brain. Dutton G. N., Bax M. (red.). London: Mac Keith Press, s. 265–281.
Google Scholar
Hyvärinen L., Jacob N. (2011). What and How Does This Child See? Assessment of Visual Functioning for Development and Learning. Helsinki: Vistest.
Google Scholar
Ihekaire D. E., Anyanwu C. (2012). Learning-related vision problems in school age children in Imo State University primary and secondary schools. „International Journal of Scientific Research in Education”, 5(2), s. 109–116.
Google Scholar
Karouta C., Ashby R. S. (2014). Correlation between light levels and the development of deprivation myopia. „Investigative Ophthalmology & Visual Science”, 56, s. 299–309.
Google Scholar
Kowaluk-Romanek M., Wawer R. (2017). Procesy wzrokowe u osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. „Edukacja–Technika–Informatyka”, 2, s. 176–183.
DOI: https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.23
Google Scholar
Krawczyk A., Ambroziak A. (2011). Program edukacyjny „Kompendium okulistyki”. Krótkowzroczność – podstawy epidemiologii i patogenezy. Zasady postępowania i leczenia. Pułapki codziennej praktyki. „Okulistyka”, 4, s. 4–21.
Google Scholar
Google Scholar
Lewicki G. (2018). Zaburzenia akomodacji – charakterystyka, diagnostyka, terapia. „Optyka”, 4 (53), s. 48–49.
Google Scholar
Majewska A., Stolarczyk S. (2019). Przygotowanie do badania pacjenta z dysleksją. „Optyka”, 5(60), s. 56–57.
Google Scholar
McBrien N., Morgan I., Mutti D. (2009). What’s hot in myopia research - the 12th International Myopia Conference, July, 2008. „Optometry and Vision Science”, 86, s. 2–3.
DOI: https://doi.org/10.1097/OPX.0b013e3181940364
Google Scholar
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Warchał M. (2011). Znaczenie rozwoju percepcji wzrokowej w uczeniu się dziecka w wieku wczesnoszkolnym. „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, T. LXIV, s. 71–76.
Google Scholar
Niżankowska, M. H. (2007). Okulistyka. Podstawy kliniczne. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Ober J., Dylak J., Gryncewicz W., Przedpelska-Ober E. (2009). Sakkadometria – nowe możliwości oceny stanu czynnościowego ośrodkowego układu nerwowego. „Nauka”, 4, s. 109–135.
Google Scholar
Oleszczyńska-Prost E. (2011). Zez. Wrocław: Elsevier Urban & Partner.
Google Scholar
Oleszczyńska-Prost E. (2018). Krótkowzroczność. Część I: Patogeneza w świetle aktualnego stanu wiedzy. „Klinika Oczna”, 3, s. 168–172.
Google Scholar
Oszwa U., Borkowska A. R. (2012). Specyficzne trudności szkolne w opanowywaniu czytania i pisania. W: Neuropsychologia kliniczna dziecka. Borkowska A. R., Domańska Ł. (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 139–158.
Google Scholar
Pieczyrak D. (2007). Badanie przesiewowe wybranych parametrów układu wzrokowego u dzieci w okresie nauczania początkowego, praca doktorska. Poznań: Uniwersytet Medyczny.
Google Scholar
Przekoracka-Krawczyk A., Nawrot P. (2012). Zaburzenia wzrokowe u dzieci. Część 2: Wady refrakcji i metody ich wyznaczania. „Optyka”, 5(18), s. 26–31.
Google Scholar
Read S. A, Collins M. J., Vincent S. J. (2015). Light Exposure and Eye Growth in Childhood. „Investigative Ophthalmology & Visual Science”, 56, s. 6679–6687.
DOI: https://doi.org/10.1167/iovs.14-15978
Google Scholar
Rosa A. (2017). Zaburzenia wybranych parametrów układu wzrokowego, w tym wady refrakcji jako przyczyna trudności szkolnych u dzieci. W: Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych. Czerwińska K., Miler-Zdanowska K. (red.). Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 116–128.
Google Scholar
Rosa A., Loba P. (2018). Ocena zaburzeń akomodacji u dzieci i młodzieży. „Okulistyka po Dyplomie”, 4, s. 4–10.
Google Scholar
Schaeffel F. (2016). Myopia – what is old and what is new? „Optometry & Vision Science”, 9, s. 1022–1030.
Google Scholar
Stein J. (2004). Wielkokomórkowa teoria dysleksji rozwojowej. W: Dysleksja: od badania mózgu do praktyki.
Google Scholar
Grabowska A., Rymarczyk K. (red.). Warszawa: Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, s. 7–43.
Google Scholar
Stein J., Walsh V. (1997). To see but not to read; the magnocellular theory of dyslexia. „Trends in Neurosciences”, 20, s. 147–152.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0166-2236(96)01005-3
Google Scholar
Walkiewicz-Krutak M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Walkiewicz-Krutak M. (2017). Niepełnosprawność wzroku współwystępująca z mózgowym porażeniem dziecięcym – wybrane aspekty oceny widzenia funkcjonalnego małych dzieci. W: Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji. Antoszewska B., Myśliwczyk I. (red.). Poznań-Olsztyn: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM, s. 231–251.
Google Scholar
Warchał M. (2011). Znaczenie rozwoju percepcji wzrokowej w uczeniu się dziecka w wieku wczesnoszkolnym. „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, T. LXIV, s. 71–76.
Google Scholar
Wisłocka L., Stożek A., Kurzak E., Pojda-Wilczek D. (2015). Stan profilaktyki chorób narządu wzroku na przykładzie wybranej grupy dzieci województwa śląskiego – doniesienie wstępne. „Annales Academiae Medicae Silesiensis”, 69, s. 172–176.
Google Scholar
Wu P. C., Tsai C. L., Hu C. H., Yang Y. H. (2013). The outdoor activity during class recess reduces myopia onset and progression in school children. „Ophthalmology”, 120(5), s. 1080–1085.
Google Scholar
Żółtaniecka M. (2013). Prewencyjne badania wzroku u dzieci. Pediatryczna ocena widzenia. W: Problemy pediatrii w ujęciu interdyscyplinarnym. Widzę, słyszę, czuję… ale nie zawsze – zaburzenia w funkcjonowaniu narządów zmysłów u dzieci. Sochocka L., Wojtyłko A. (red.). Opole: Państwowa Medyczna Wyższa Szkoła Zawodowa, s. 31–43.
Google Scholar