Barańska M. (2020). Scenariusze przyszłości pracy jako katalizator zmian w obszarze doradztwa. W: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Bartkowiak (Christoph) M. (2016). Sytuacja zawodowa i wartość pracy w życiu współczesnej młodzieży. W: Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się. E. Solarczyk-Ambrozik (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Christoph M. (2018). Szkoła jako organizacja ucząca się. W: iuSolarczyk-Ambrozik E., Barańska M. (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Christoph M. (2020a). Pracownik a pracodawca. Budowanie dwustronnej relacji w kontekście zmian na rynku pracy. W: Edukacja dorosłych a
Google Scholar
planowanie karier edukacyjno-zawodowych. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Christoph M. (2020b). Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? W: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Cybal-Michalska A. (2014). Proaktywność w karierze jako narzędzie inwestycji i odnawialności kapitału kariery młodzieży akademickiej. „Rocznik Pedagogiczny”, nr 37.
Google Scholar
Cybal-Michalska A. (2016). Sukces w karierze jako wynik doświadczeń podmiotu w przebiegu pracy zawodowej. W: Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się. E. Solarczyk-Ambrozik (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Cybal-Michalska A. (2020). Proaktywność jako strategia doświadczania sukcesu w karierze. W: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (2020). J. Pyżalski (red.). Warszawa: EduAkcja.
Google Scholar
Fazlagić J. (2018). Ekspertyza. Szkoła dla innowatora. Kształtowanie kompetencji proinnowacyjnych. Kalisz: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Google Scholar
Hatalska N. (2016a). Raport. Praca: scenariusze przyszłości. Warszawa: Infuture Hatalska Foresight Institute.
Google Scholar
Hatalska N. (2016b). Raport o współczesnych nomadach. Warszawa: Infuture Foresight Institute.
Google Scholar
Hatalska N., Trapp A. (2019). Raport. Pracownik przyszłości. Warszawa: Infuture Hatalska Foresight Institute.
Google Scholar
Kelley T., Kelley D. (2019). Twórcza odwaga. Otwórz się na design thinking. Warszawa: MT Biznes.
Google Scholar
Klichowski M. (2017). Learning in cyberparks. A theoretical and empirical study. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Kozielska A. (2020). Tranzycja ze szkoły uczącej zawodu na rynek pracy w kontekście kompetencji przyszłości i scenariuszy przyszłości rynku pracy. W: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Kupisiewicz C., Kupisiewicz M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kwiatkowki S. M. (2011). Typologie przywództwa. W: Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu. S. M. Kwiatkowski , J. M. Michalak , I. Nowosad (red.). Warszawa: Difin.
Google Scholar
Kwiatkowski S. M. (2018). Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Google Scholar
Limont W. (2003). Twórczość w aspekcie cyklu życia. W: Twórczość – wyzwanie XXI wieku. E. Dombrowska, A. Niedźwiedzka (red.). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Melosik Z. (2018). Pasja i tożsamość naukowca. „Rocznik Pedagogiczny”, nr 41.
Google Scholar
Ozenc K., Hagan M. (2020). Kreatywne rytuały przydatne w pracy. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
Google Scholar
Parczewska T., Zwierzchowska I. (2017). Swoistość postrzegania kreatywności. W: Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. J. Bałachowicz, I. Adamek (red.). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Piotrowski E. (2020). Wspomaganie rozwoju uczniów zdolnych jako ważny warunek postępu społecznego. W: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Przybyła M. (2020), Szkoła „złowiona” we własne sieci – rzecz o kształceniu tradycyjnym i komplementarnym. W: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Robinson K. (2010). Oblicza umysłu. Ucząc się kreatywności. Kraków: Wydawnictwo Element.
Google Scholar
Schulz R. (1993). Szkoła jak organizacja. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Google Scholar
Solarczyk-Ambrozik E. (2013). Uczenie się przez całe życie jako rzeczywistość edukacyjna. W: Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. E. Solarczyk-Ambrozik (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Solarczyk-Ambrozik E. (2018). Transformacja pracy i zatrudnienia a kariera zawodowa. Perspektywa jednostkowa i organizacyjna. W: Uczenie się przez całe życie. Rozwój–kariera–praca. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Barańska (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Solarczyk-Ambrozik E. (2020a), Doradztwo zawodowe–poradnictwo karierowe – w obliczu nowych wyzwań. W: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Solarczyk-Ambrozik E. (2020b). Przeobrażenia pracy i zmian wzorów przebiegu karier a globalna kultura edukacyjna. W: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych. Solarczyk-Ambrozik E., Christoph M., Konieczna-Woźniak R. (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Strategia rozwoju kapitału ludzkiego 2020 (2013). Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, s. 47.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2010). ABC Kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2013). Pedagogika twórczości. Sopot: GWP.
Google Scholar
Śliwerski B. (2009). Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Śliwerski B. (2013). Samowychowanie jako jeden z rodzajów uczenia się przez całe życie. W: Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. E. Solarczyk-Ambrozik (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Tomaszewska R. (2020). „Ogrodnicy i rośliny”. Współczesna edukacja a rynek pracy przyszłości. W: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Wawrzonek A. (2018). Sukces i jego implikacje dla kształtowania tożsamości młodego człowieka. W: Uczenie się przez całe życie. Rozwój–kariera–praca. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Barańska (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Włoch R., Śledziewska K. (2020). Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat? Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Wołk Z. (2013). Alternatywność dróg do pracy i zawodu w poprzemysłowym społeczeństwie wiedzy. W: Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. E. Solarczyk-Ambrozik (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Netografia:
Google Scholar
Patrzylas A. (2016). Roboty „idą” po naszą pracę. Polska wśród najbardziej zagrożonych państw. Dostępny na: http://forsal.pl/artykuly/929689,automatyzacja-i-robotyzacja-pracy-wypieranie-ludzi-przez-maszyny-z-rynku-pracy.html (otwarty: 17.03.2021).
Google Scholar
https://www.ore.edu.pl/2017/10/o-projekcie/ (otwarty: 14.03.2021).
Google Scholar
https://sp8.krotoszyn.pl/strona-4227-informacje_o_projekcie.html (otwarty: 15.03.2021)
Google Scholar
Strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. Europa 2020 (Bruksela, 3.03.2010). Dostępny na: https://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_PL_ACT_part1_v1.pdf (otwarty: 16.03.2021).
Google Scholar