Andrukowicz W. (2021). Ekoświadomość wobec pedagogiki zadomowienia i zrównoważone-go rozwoju. „Studia Paedagogica Ignatiana”, 1(24), s.45-70. DOI: 10.12775/SPI.2021.1.002.
Ausubel, D.P. (1977). Theory and problems of adolescent development. New York –San Francisco-London: Grune and Stratton.
Bandura A. (2007). Much ado over a faulty conception of perceived self? Efficacy grounded in faulty experimentation. “Journal of Social and Clinical Psychology”, 26, s. 641-658.
Bean, C., Kendellen, K., Forneris, T. (2016). Moving Beyond the Gym: Exploring Life Skill Transfer Within a Female Physical Activity-Based Life Skills Program. “Journal of Applied Sport Psychology”, 28(3), s. 274-290. DOI: 10.1080/10413200.2015.1124155
Becker, D.R., McClelland, M.M., Loprinzi, P., Trost, S.G. (2014). Physical Activity, Self-Regulation, and Early Academic Achievement in Preschool Children. “Early Education and Development”, 25 (1), s. 56-70, DOI: 10.1080/10409289.2013.780505
Brown A.D., Dorfman M.L., Marmar Ch.R., Bryant R.A. (2012). The impact of perceived self-efficacy on mental time travel and social problem solving. “Consciousness and Cognition”, 21( 1), s. 299-306, DOI: https://doi.org/10.1016/j.concog.2011.09.023.
Carr E.G., Durand V.M. (1985). Reducing behavior problems through funcional communu-cation training. “Journal of Applied Behavior Analysys”, 18(2), s. 11-126. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.1985.18-111
Chant Ch., Nelson G. (1982). The Effects of a Mother's Use of I-Messages and Active Listen-ing on a Child's Behavior in the Home. “Family Therapy”, 3(9), s. 271.
Chawla L. (2007). Childhood Experiences Associated with Care for the Natural World. A Theoretical Framework for Empirical Results. “Children, Youth and Environments”, 17 (4), s. 144-170.
Cheng H. , Furnham A. (2002). Personality, peer relations, and self-confidence as predictors of happiness and loneliness. “Journal of Adolescence”, 25(3), s. 327-339. DOI: https://doi.org/10.1006/jado.2002.0475
Christ M. (2018). Leśne przedszkola jako sposób przeciwdziałania zespołowi deficytu natury. “Chowanna”, 1, s. 199- 218.
Collado S., Corraliza J.A., Staats H., Ruiz M. (2015). Effect of frequency and mode of con-tact with nature on children's self-reported ecological behaviors, “Journal of Environmental Psychology”, 41, s. 65-73, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2014.11.001.
Conger J.J. (1973). Adolescence and youth. New York: Harper & Row.
Deci E.L., Ryan R.M. (2000). The "What" and "Why" of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior, “Psychological Inquiry”, 11(4), s. 227-268, DOI: 10.1207/S15327965PLI1104_01
Deutsch M., Mitchell V., Zhang Q., Khattri N., Tepavac L., Veitzman E.A, Lynch R. (1992). The Effects of Training in Cooperative Learning and Conflict Resolution in an Alterna-tive High School. Columbia: International Center for Cooperation and Conflict Resolution Teachers College.
Deutsch, M. (1949). A theory of cooperation and competition. “Human Relations”, vol. 2, s. 129-152.
Famuła-Jurczak A. (2014). Pedagogiczny wymiar wychowania fizycznego. W: Mazur P. (red.) Wychowanie przez sport. Wielość spojrzeń i doświadczeń. Chełm: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie.
Fernandes D., Lynch J.G., Netemeyer R.G (2014). Financial Literacy, Financial Education and Downstream Financial Behaviors. “Management Science”, 60(8), s.1861-2109. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.2013.1849
Fisher R., Ury W. (2000). Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się,. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Frączek B. (2014). Innowacje w edukacji finansowej społeczeństwa, “Studia Ekonomiczne”, 186 (2), s. 249-263
Gardner H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
Gardner H. (2009). Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Warszawa: MT Biznes.
Geng L., Xu J., Ye L., Zhou W., Zhou K. (2015). Connections with Nature and Environ-mental Behaviors. PLOS ONE 10(5): e0127247 https://doi.org/10.1371/journal.pone.0127247 (Dostępny na: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0127247 ; Da-ta dostępu: 26.05.2022)
Gordon T. (1996). Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców. (tłum. A. Makow-ska). Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Góźdź J., Rola aktywności fizycznej w wychowaniu (w przygotowaniu)
Gurycka A. (1979). Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Analiza psychologiczna. Warszawa: PWN.
Hurtrup W.W. (1983). Peer relations. W: Mussen P.H. (red.) Handbook of child psychology. (t.4) Socializatin, personality, and social development (s. 103-196). New York: Wiley.
Ingaldi M., Dziuba Sz.T. (2018). Ocena ekoświadomości mieszkańców Jury Krakowsko-Częstochowskiej. „Quality Production Improvement”, 2(9), s. 148-159.
Johnson D.W., Johnson R.T. (2005). New Developments in Social Interdependence Theory. “Genetic, Social and General Psychology Monographs”, vol. 131 (4), s. 285-358.
Khan, W., Marwat, N.M., Asghar, E., Irshad, A., Sultana, B., Ahmed, R., Muavia, U., Farid, M. (2021). Development and transfer of interpersonal communication skills through sport. “PalArch’s Journal of Archeology of Egypt/ Egyptology”, 18(10), 2978-2991.
Kielar-Turska M. (2005). Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny. W: Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. (s.83-129). Warszawa: PWN.
LeBaron A. B., Holmes E. K., Jorgensen B. L., Bean R. A. (2020). Parental Financial Ed-ucation During Childhood and Financial Behaviors of Emerging Adults, “Journal of Financial Counseling and Planning”, DOI: 10.1891/JFCP-18-00021, Dostępny na: https://connect.springerpub.com/content/sgrjfcp/early/2020/03/16/jfcp-18-00021.abstract (data dostępu: 26.05.2022)
Łuszczyńska, A. (2011). Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Warszawa: PWN.
Mandell L., Schmid K. L. (2009). The Impact of Financial Literacy Education on Subsequent Financial Behavior, “Journal of Financial Counseling and Planning”, 20(1). Dostępny na: SSRN: https://ssrn.com/abstract=2224231 (data dostępu: 26.05.2022).
Martin L., White M.P., Hunt A., Richardson M., Pahl S., Burt J. (2020). Nature contact, nature connectedness and associations with health, wellbeing and pro-environmental behav-iours, “Journal of Environmental Psychology”, 68, 101389 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2020.101389.
Martuszewska J. (2019). Edukacja alternatywna - inne oblicze edukacji w XXI wieku. W: Puj-er K. (red.) Humanistyka i Nauki Społeczne. Doświadczenia. Konteksty. Wyzwania. Tom 13 (s.75-89). Wrocław: Exante.
Mendelson M., Aboud F. (1999). Short Report. Measuring Friendship in Late Adolescents and Young Adults: McGill Friendship Questionnaires. “Canadian Journal of Behavioural Science”, 31 (2), s. 130-132.
Młynarczuk-Sokołowska A. (2016). Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformal-nej w kontekście działań adresowanych do dzieci. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Bia-łymstoku.
Moran P. B. , Eckenrode J. (1991). Gender Differences in the Costs and Benefits of Peer Relationships During Adolescence. “Journal of Adolescent Research”, 6(4), s. 396-409. DOI:10.1177/074355489164002
Obuchowska I. (2005). Adolescencja. W: Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) Psycholo-gia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. (s.163-201). War-szawa: PWN.
Pasterski M. (2016): Jak uczyć dziecko samodzielnego myślenia. Dostępny na: https://swiadomaedukacja.pl/jak-uczyc-dziecko-samodzielnego-myslenia/ (data dostępu: 24.05.2022)
Penedo, F. J., Dahn, J.R. (2005). Exercise and well-being: a review of mental and physical health benefits associated with physical activity, “Current Opinion in Psychiatry”, 18(2), 189-193
Piaget J., Inhelder B. (1989), Psychologia dziecka (tłum. Z. Zakrzewska), , Wrocław: Wy-dawnictwo Siedmiogród.
Przetacznik –Gierowska M., Włodarski Z. (1998). Psychologia wychowawcza. Tom 2. War-szawa: PWN.
Rahman N., Horesh D., Kouri N.A., Kapel Lev-Ari R., Titcombe-Parekh R., Bryant R.A., Marmar C.R., Brown A.D. (2019). Increasing self-efficacy reduces visual intrusions to a trauma-film paradigm. “Anxiety, Stress & Coping”, 32(2), s. 202-215. DOI: https://doi.org/10.1080/09658211.2012.667110
Reigal, R.E, Videra, A., Gil, J. (2014). Physical Exercise, Genral Self-Efficacy and Life Satis-faction in Adolescence. “Revista International de Medicina y Ciencias de la Actividad Fisica y del Deporte”, 14(55), 561-576.
Rodriguez-Planas, Nuria and Sanz De Galdeano, Anna and Terskaya, Anastasia (2022). Independent Thinking and Hard Working, or Caring and Well Behaved? Short- and Long-Term Impacts of Gender Identity Norms. “IZA Discussion Paper” No. 11694, Dostępny na: https://ssrn.com/abstract=3234217 (data dostępu: 25.05.2022).
Schaffer D.R., Kipp K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości (tłum. Patri-cia Sorensen, Martyna Wojtaś). Gdańsk: HARMONIA UNIVERSALIS.
Smykowski B., Appelt K., (2021). Kompetencje. W: Liberska H., Trempała J. (red.) Psycho-logia wychowania. Wybrane problemy (s. 172-199). Warszawa: PWN.
Spearman C. (1927). The abilities of man: their nature and measurement. New York: Mac-millan.
Stawiński W. (2000). Kształtowanie postaw w nauczaniu biologii i ochrony środowiska W: Stawiński W. (red.) Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Warszawa – Poznań: PWN.
Stemplewska-Żakowicz K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompe-tencja profesjonalna. Gdańsk: GWP
Stephan, Y., Sutin, A.R., Terracciano, A. (2014). Physical Activity and Personality Devel-opment Across Adulthood and Old Age: Evidence From Two Longitudinal Studies, “Journal of Research in Personality”, 49, 1-7 DOI: 10.1016/j.jrp.2013.12.003
Stolarski, M., Pruszczak, D., Waleriańczyk, W. (2020). Vigorous, dedicated and absorber: Factor structure, reliability, and validity of the polish version of the sport engagement scale. “Current Psychology”, 1-13. DOI: doi.org/10.1007/s12144-020-00607-5.
Szacka B. (2008) Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Szulc W. (1993). Sztuka i terapia. Warszawa: Centrum Metodyczne Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego
Szulc W. (2011). Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki. Warszawa: Di-fin.
Śliwerski B. (2007). Wychowanie. Pojęcie – znaczenie – dylematy. W: Dudzikowa M., Czere-paniak-Walczak M. (red.) Wychowanie. Pojęcie, Procesy, Konteksty (s. 25-76). Gdańsk: GWP.
Trudeau, F., Shephard, R.J. (2008). Physical education, school physical activity, school sports and academic performance. “International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity”, 5(10). DOI: https://doi.org/10.1186/1479-5868-5-10
Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej. Dostęp na: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19960250113 (data dostępu: 13.12.2021).
Walczak P. (2012). Rozmowa sokratyczna: założenia, przebieg, praktyka. „Przegląd Filozo-ficzny – Nowa Seria”, Nr 3 (83), s. 365-379. DOI: 0.2478/v10271-012-0085-3
Wiedza Finansowa Polaków (2021). Dostęp na: https://alebank.pl/wp-content/uploads/2021/10/Wiedza-Finansowa-Polakow2021.pdf ( data dostępu: 24.05.2022).
Wygotski L.S., (2002). Problem wieku rozwojowego. (tłum B. Smykowski), W: Brzezińska A., Marchow M. (red.) Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. (s. 221-304) Poznań: Zysk i S-ka.
Wysocka E., Góźdź J. (2011). Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonal-nych i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ). Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły podsta-wowej klas I-III. Kraków: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Google Scholar