American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, fifth edition (DSM-5). Arlington, VA: American Psychiatric Association.
DOI: https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
Google Scholar
Borzęcka A. (2016). Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu. „Konteksty Pedagogiczne” 2(7), s. 151-161.
Google Scholar
Brignell A., Chenausky K., Song H., Zhu J., Suo C., Morgan A. (2018). Communication interventions for autism spectrum disorder in minimally verbal children. „The Cochrane database of systematic reviews”, 11(11), s. 1-59.
DOI: https://doi.org/10.1002/14651858.CD012324.pub2
Google Scholar
Cieszyńska J., Korendo M. (2021). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Emich-Widera E., Kazek B., Paprocka J. (2023). Autyzm u dzieci. Wiedza Kliniczna. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie.
DOI: https://doi.org/10.53271/2022.090
Google Scholar
Grycma M., Kaczamrek B.B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Iacono T., Trembath D., Erickson S. (2016). The role of augmentative and alternative communication for children with autism: current status and future trends. „Neuropsychiatric Disease and Treatment”, s. 2349-2361.
DOI: https://doi.org/10.2147/NDT.S95967
Google Scholar
Kaczmarek L. (1988). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar
Kaczmarek B.B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Kamyk-Wawryszuk A. (2018). Prewerbalne zachowania komunikacyjne dzieci z zespołem Cri du Chat w ocenie rodziców. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, s. 141-156.
DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2018.21.08
Google Scholar
Maljaars J., Noens I., Jansen R., Scholte E., van Berckelaer-Onnes I.A. (2011). Intentional communication in nonverbal and verbal low-functioning children with autism. „Journal of Communication Disorders” 44 (6), s. 601-614
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2011.07.004
Google Scholar
Pisula E. (2015). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Przebinda E., Michalik M., Grzelak E. (2023). Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) w praktyce logopedycznej i terapeutycznej. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.
Google Scholar
Rutka P. (2022a). Wykorzystanie AAC we wspomaganiu komunikacji osób ze spektrum autyzmu. „Terapia Specjalna”, s. 22-27.
Google Scholar
Rutka P. (2022b). Jak przygotować partnerów komunikacyjnych użytkowania AAC? „Terapia Specjalna”, s. 14-19.
Google Scholar
Sadowska E. (2020). Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem. Wpływa deficytów kompetencji komunikacyjnej na sposób porozumiewania się dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323542520
Google Scholar
Ślusarczyk E. (2024). To, że nie milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia. Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) – skuteczność jej stosowania i znaczenie dla osób z trudnościami komunikacyjnymi. „Strefa Logopedy”, s. 3-19
Google Scholar
von Tetzchner S., Martinsen H. (2002). Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Warszawa: Mówić bez słów.
Google Scholar
WHO. (2022). ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics. Pobrano z lokalizacji https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/en#437815624
Google Scholar
Włodarczyk K. (2023a). On/a się nie komuniukuje? Pobrano z lokalizacji Fundacja GenerAACja: https://generaacja.pl/2023/11/24/on-a-sie-nie-komunikuje
Google Scholar
Włodarczyk K. (2023b). Na nadawaniu znaczenia zachowaniom AAC się zaczyna ale NIE kończy! Pobrano z lokalizacji Fundacja GenerAACja: https://generaacja.pl/2023/11/24/na-nadawaniu-znaczenia-zachowaniom-aac-sie-zaczyna-ale-nie-konczy/
Google Scholar
Wodka L.E., Mathy P., Kalb L. (2013). Predictors of Phrase and Fluent Speech in Children With Autism and Severe Language Delay. „Pediatrics” 131(4), s. 2012-2221.
DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2012-2221
Google Scholar