Opublikowane:

Colour as a ready-made: notes on the margins of the works of Adam Marczyński

Elżbieta Błotnicka-Mazur
Saeculum Christianum
Dział: Rozprawy i Artykuły
https://doi.org/10.21697/sc.2021.28.spec.13

Abstrakt

Artykuł podejmuje zagadnienie koloru i jego percepcji w wybranych dziełach Adama Marczyńskiego (1908-1985) z cyklu Refleksy zmienne z lat 60 i 70. XX wieku. Punktem wyjścia do rozważań jest kolor traktowany jako ready-made, karta kolorów zaanektowana w przestrzeń malarską przez artystów świadomych faktu, że kolor może być komercyjnym produktem. Przedmiotem analizy są prace Marczyńskiego wypełnione kwadratowymi lub prostokątnymi kasetonami zamykanymi ruchomymi na osi, uchylnymi klapkami. Wnętrza kasetonów artysta pokrywał intensywnym kolorem, najczęściej z użyciem farb fluorescencyjnych, a ich soczysta barwa miała być transmitowana w formie odbić, refleksów powstających na srebrzystych klapkach, zmieniających się w zależności od kąta nachylenia.

Słowa kluczowe:

Adam Marczyński, Refleksy zmienne, kolor w sztuce współczesnej, farby fluorescencyjne, sztuka lat 60. i 70. XX wieku

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Błotnicka-Mazur, E. (2021). Colour as a ready-made: notes on the margins of the works of Adam Marczyński. Saeculum Christianum, (28), 176–186. https://doi.org/10.21697/sc.2021.28.spec.13

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.