Lietuvos Valstybes Istorijos Archyvas, Vilnius [LVIA], f. 634, op. 1, t. 58, k. 59-74; f. 567, op. 2, t. 2076, k. 175 v-176; f. 567, op. 2, t. 682, k. 87-88.
Lietuvos Mokslu Akademijos Biblioteka, Vilnius [LMAB], f. 3-892. – opis: ,,Jozafat Słobodzki O.S.B.M. post installationem in Superioram Monasterii Żyroviecenzis, Anno 1803”.
Narodowe Historyczne Archiwum Białorusi w Grodnie [НГАБ], Ф. 1, оп. 28, ед. хр. 708.
Sankt Petersburski Instytut Historii Rosyjskiej Akademii Nauk, Sankt Petersburg, Zespół nr 52 – kolekcja Pawła Dobrochotowa, [Архив СПб ИИ РАН], ф. 52, оп. 1, ед. хр. 374 – opis: Wizytacja monasteru żyrowickiego z 1823 r., „Wiadomość o stanie klasztoru bazyliańskiego żyrowieckiego w gubernii grodzieńskiej, powiecie (...) diecezji brzeskiej położonego”.
Архив СПб ИИ РАН, ф. 52, оп. 1, ед. хр. 202 – opis: ,,Klasztor Żyrowicki, Parafię i Szkoły Publiczne narodowe utrzymujący”.
Архив СПб ИИ РАН, ф. 52, оп. 1, ед. хр. 153 – opis: „Visitatio monasterii Zyrovicensis a die 21 Aprilis 1720”.
Архив СПб ИИ РАН, ф. 52, оп. 1, ед. хр. 305 – opis: ,,Alfabetyczny spis duchownych Kościoła unickiego: odnotowano nazwisko, imię, data urodzin, pełnione funkcje i urzędy oraz ewentualnie data zgonu. Cz. 4. Data wydania/powstania: [koniec XVIII w.]”.
Архив СПб ИИ РАН, ф. 52, оп. 1, ед. хр. 245 – opis: „Zdanie o braciach kończących filozofię w roku 1799 przez własnego ich profesora podane”.
Pjatidesjatiletie perenesenija Litowskoj duchownoj seminarii iz miesteczka Żirowice w gorod Wilnu 1845-1895, ,,Litowskija Jeparchialnyja Wiedomosti”, 1895, nr 40, s. 374-375.
Zapiski Iosifa, Mitropolita Litowskogo, izdannyje Imperatorskoju Akademieju Nauk, po zawieszczaniu awtora, t. 1, Sankt-Peterburg 1883.
Z notatek osiemdziesięcio-letniego starca Litwina Unity, ,,Przegląd Lwowski”, 1875, s. 100-108,148-153, 283-288, 488-493, 577-583, 629-634, 689-694, 765-772.
Beauvois D., Wilno – polska stolica kulturalna zaboru rosyjskiego 1803-1832, Wrocław 2012.
Dobrowolski R., Szkoły bazyliańskie w Żyrowicach XVIII-XIX w., w: Małe miasta. Religie, red. M. Zemło, Lublin-Supraśl 2006, s. 411-467.
Dylągowa H., Dzieje unii brzeskiej, Warszawa 1996.
Dylągowa H., Kościół unicki na ziemiach Rzeczypospolitej 1596-1918, „Przegląd Wschodni”, 1992/1993, t. 2, z. 2 (6), s. 276-287.
Fibek J., Tadulin – bazyliański klasztor p.w. Narodzenia NMP, http://www.radzima.org/be/object_comm/7504.html (dostęp: 23.04.2021).
Friedelówna T., Ewangeliarz Ławryszewski. Monografia zabytku, Wrocław-Warszawa-Kraków 1974.
Giżycki J. M., Bazyliańskie klasztory unickie w obrębie prowincji białoruskiej, ,,Przewodnik Naukowy i Literacki”, 1907, t. 3, s. 186-187.
Giżycki J. M. (Wołyniak) , Bazylianie we Włodzimierzu i Tryhórach, Kraków 1912.
Giżycki J. M. (Wołyniak), Siedziba bazylianów w Torokaniach, Kraków 1906.
Giżycki J. M., Wspomnienie o Borunach i unitach w Oszmiańskiem, ,,Muzeum”, 1907, t. 13, s. 645-666.
Jujeczka S., Klerycy z ziem polskich, litewskich i pruskich święceni w Rzymie (XVI – pocz. XX w.), Wrocław 2018.
Kołbuk W., Kościoły wschodnie na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej 1772-1914, Lublin 1992.
Likowski E., Dzieje Kościoła unickiego na Litwie i Rusi w XVIII i XIX wieku, cz. 1-2, Warszawa 1906.
Lisiejczykaj D., Swjatar u bielarsukim socyumie: prasapagrafija unijackaga duchowieństwa 1596-1839 gg., Minsk 2015.
Mironowicz A., Biskupstwo turowsko-pińskie w XI-XVI wieku, Białystok 2011.
Mironowicz A., Likwidacja unii kościelnej na soborze połockim (1839 r.), w: Bizancjum – Prawosławie – Romantyzm. Tradycja wschodnia w kulturze XIX wieku, red. J. Ławski, K. Korotki, Białystok 2004, s. 147-155.
Mironowicz A., W związku z 150 rocznicą synodu połockiego (1839-1989), w: Chrześcijaństwo w Związku Radzieckim w dobie pierestrojki i głasnosti, red. W. Grzeszczak, E. Śliwka, Pieniężno 1992, s. 138-146.
Niedziela Z., Szkoły bazyliańskie na Białorusi w świetle raportów Komisji Edukacji Narodowej, w: Unia brzeska. Geneza, dzieje i konsekwencje w kulturze narodów słowiańskich, red. R. Łużny, F. Ziejka, A. Kępiński, Kraków 1994, s. 183-199.
Nikałajeū N., Pałata Knihapisnaja, Minsk 1993.
Nowicka-Jeżowa A., Udział bazylianów w kształtowaniu kultury chrześcijańskiej na wschodnich Kresach Rzeczypospolitej, ,,Warszawskie Zeszyty Ukrainoznawcze”, 1997, nr 4-5, s. 240-251.
Radwan R., Carat wobec Kościoła greckokatolickiego w zaborze rosyjskim 1796-1839, Roma-Lublin 2001.
Rimskij S. W., Stosunki między Cerkwią prawosławną a państwem w Rosji w XIX wieku, w: Chrześcijaństwo w dialogu kultur na ziemiach Rzeczypospolitej, red. S. Wilk, Lublin 2003, s. 402-411.
Sorkina I., Mjasteczki Bielarusi u kancy XVIII – pierwszaj pałowie XIX st., Wilnja 2010.
Śliwa T., Kościół greckokatolicki na „ziemiach zabranych” (1815-1839) i Kościół greckokatolicki w Królestwie Polskim (1815-1875), w: Historia Kościoła w Polsce, t. 2, cz. 1, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań 1979, s. 497-511.
Wereda D., Z dziejów sanktuarium i placówki oświatowej w Boruniach, ,,Nasza Przeszłość”, 2006, t. 105, s. 189-206.
Wołczukowska J., Język „słowiański” (ruski) w szkołach polskich za czasów Komisji Edukacji Narodowej, „Przegląd Rusycystyczny”, 1984, nr 4, s. 15-32.
Wołczukowska J., Zakonnicy jako nauczyciele języka rosyjskiego w szkołach Wileńskiego Okręgu Naukowego w latach 1787-1832, ,,Roczniki Humanistyczne”, 1988, t. 26, z. 7, s. 93-114.
Google Scholar