Opublikowane: 22-12-2023

Motyw irlandzkiego „homo viator” w twórczości zespołu muzycznego The Dubliners

Adam Romejko
Studia Gdańskie
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.26142/stgd-2023-007

Abstrakt

Krajem, którego dzieje są naznaczone intensywnymi procesami migracyjnymi, jest Irlandia. Większość Irlandczyków opuszczała ojczyznę „za chlebem”, ale także szukając wolności oraz aby zasmakować życiowej przygody. Pod koniec XVIII i w I połowie XIX w. niemałą grupę Irlandczyków wysłano do założonej w Australii kolonii karnej. Irlandzka diaspora jest liczna, nawet gdyby uwzględniać tylko kryterium irlandzkiego obywatelstwa. Temat irlandzkiego migranta, który dobrze wpisuje się w łacińskie określenie homo viator, czyli podróżny, pielgrzym, odbija się w twórczości muzycznej zespołu The Dubliners, który działał w latach 1962-2012. Znany był nie tylko w Irlandii i Wielkiej Brytanii, lecz także na kontynencie i za oceanem. Jako ikony tego zespołu postrzega się dwóch artystów – Ronnie’ego Drew (1934-2008) oraz Luke’a Kelly’ego (1940-1984). Wielu współczesnych twórców folkowych traktuje ich utwory jako wzorcowe, nierzadko podkreślając, że to twórczość The Dubliners zainspirowała ich do śpiewu i muzykowania – zawodowego bądź amatorskiego.

Słowa kluczowe:

diaspora, Irlandia, migracja, prześladowanie, The Dubliners

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Romejko, A. (2023). Motyw irlandzkiego „homo viator” w twórczości zespołu muzycznego The Dubliners. Studia Gdańskie, 52, 83–97. https://doi.org/10.26142/stgd-2023-007

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.