Opublikowane: 06-03-2021

Msza Święta Prymicyjna według posoborowych dokumentów Kościoła w Polsce

ks.Łukasz Golec
Studia Gdańskie
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.26142/stgd-2020-023

Abstrakt

Msza Prymicyjna jest ważnym dniem w życiu neoprezbitera, jego rodziny i parafii, z której pochodzi. Jej przebieg zawsze normowały księgi liturgiczne. Przed Soborem Watykańskim II nie była możliwa w tym przypadku koncelebra, stąd wytworzyła się funkcja manuduktora – starszego kapłana, który wskazywał prymicjantowi teksty mszalne. Błogosławieństwo prymicyjne poprzedzone było tzw. papieskim, następnie prymicjant błogosławił poszczególne stany, jak to ma miejsce i w odnowionej liturgii. Poszczególne diecezje różnie ustosunkowały się do owego błogosławieństwa papieskiego, którego nie zawierają już Obrzędy błogosławieństw. Sam udział we Mszy św. wiąże się z możliwością uzyskania odpustu zupełnego pod zwykłymi warunkami. Różnice są także w podtrzymywaniu tradycji błogosławieństwa np. wianka prymicyjnego, czasie powitania prymicjanta, jak i zaleceniom odnośnie organizacji agapy po Mszy świętej.

Słowa kluczowe:

prymicja, neoprezbiter, manuduktor, błogosławieństwo prymicyjne, odpust zupełny, przygotowanie prymicji, przyjęcie prymicyjne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Golec, ks.Łukasz. (2021). Msza Święta Prymicyjna według posoborowych dokumentów Kościoła w Polsce. Studia Gdańskie, 47, 55–66. https://doi.org/10.26142/stgd-2020-023

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.