Adams, R. G., Blieszner, R., De Vries, B. (2000). Definition of friendship in the third age: Age, gender, and study location effects. Journal of Aging Studies, 14, 117–133.
Google Scholar
Adelman, M., Parks, M., Albrecht, T. (2000). Natura przyjaźni i jej rozwój. W: J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów: o komunikowaniu się między ludźmi (s. 376–387). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Aikawa, A., Fujita, M., Tanaka, K. (2007). The relationship between social skills deficits and depression, loneliness, and social anxiety: Rethinking a vulnerability model of social skills deficits. The Japanese Journal of Social Psychology, 23, 95–103.
Google Scholar
Aranowska, E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Argyle, M. (1991). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Argyle, M (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Arunkumar, T. S., Dharmangadan, B. (2001). The FIMS. Friendship Intensity Measurement Scale. Psychological Studies, 46, 58–62.
Google Scholar
Betts, L. R., Stiller, J. (2014). Centrality in children’s best friend networks: The role of social behavior. British Journal of Developmental Psychology, 32, 34–49.
Google Scholar
Buhrmester, D., Furman, W., Wittenberg, M., Reis, H. (1988). Five domains of interpersonal competence in peer relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 55, 991–1008.
Google Scholar
Chrost, M. (2012). Kompetencje emocjonalne i społeczne młodzieży. Kraków: WAM.
Google Scholar
Davis, K. E. (1985). Near and dear: Friendship and love compared. Psychology Today, 19, 22–30.
Google Scholar
Durlak, J. A., Weissberg R. P., Schellinger, K. B., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D. (2011). The impact of Enhancing Students’ Social and Emotional Learning: A meta-analysis of school based universal interventions. Child Development, 82, 474–501.
Google Scholar
Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne. Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Hartup, W. W., Abacassis, M. (2002). Friends and enemies. W: P. K. Smith, C. H. Hart. (red.), Handbook of childhood social development (s. 286–306). Maiden: Blackwell.
Google Scholar
Ikporukpo, A. B. (2015). Enhancing friendship-making ability of peer rejected adolescents through social skills training. Ife PsychologIA, 23, 157–167.
Google Scholar
Konarski, R. (2016). Modele równań strukturalnych. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Marody, M., Giza-Poleszczuk, A. (2004). Przemiany więzi społecznych. Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Liberi Libri.
Google Scholar
Matczak, A. (2001). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Google Scholar
Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Google Scholar
Matczak, A. (2008). Uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wykład nieopublikowany UKSW.
Google Scholar
Matczak, A., Knopp, A. K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.
Google Scholar
Maxim, L. A., Nowicki, S. J. (2003). Developmental associations between nonverbal ability and social competence. Facta Universitatis, 2, 745–758.
Google Scholar
McAndrew, F., Rybak, A. (2006). How do we decide whom our friends are? Defining levels of friendship in Poland and the United States. The Journal of Social Psychology, 146, 147–163.
Google Scholar
Mika, S. (1987). Psychologia społeczna. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Mikami, A. Y., Hinshaw, S. P. (2003). Buffers of peer rejection among girls with and without ADHD: The role of popularity with adults and goal-directed solitary play. Journal of Abnormal Child Psychology, 3, 381–397. DOI:10.1023/A:1023839517978
Google Scholar
Niebrzydowski, L., Płaszczyński, E. (1989). Przyjaźń i otwartość w stosunkach międzyludzkich. Studium psychologiczne. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Oleś, M. (1998). Asertywność u dzieci i młodzieży. Roczniki Psychologiczne, 1, 73–95.
Google Scholar
Pahl, R. (2008). Przyjaźń – społeczne spoiwo współczesnego społeczeństwa? W: P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności (s. 160– 180). Kraków: Znak.
Google Scholar
Prężyna, W. (1996). Obraz siebie i partnera a wzajemna atrakcyjność w diadzie mieszanej. Roczniki Filozoficzne, 44(4), 75–133.
Google Scholar
Prusiński, T. (2016a). Intensywne relacje interpersonalne w rzeczywistości kryzysu. Czasopismo Psychologiczne, 22(2), 317–321.
Google Scholar
Prusiński, T. (2016b). Z badań nad przyjaźnią. Inteligencja emocjonalna a jakość bliskich relacji przyjacielskich. Psychologia Wychowawcza, 52(10), 109–124.
Google Scholar
Prusiński, T. (2016c). Anatomia przyjaźni. Zagadnienie równoważności relacji przyjacielskich kobiet i mężczyzn. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 9, 209–225.
Google Scholar
Riggio, R., Watring, K., Throckmorton, B. (1993). Social skills, social support, and psychosocial adjustment. Personality and Individual Differences, 15, 275–280.
Google Scholar
Rutherford, R. B., Quinn, M. M., Mathur, S. R. (2004). Handbook of Research in Emotional and Behavioral Disorders. Nowy Jork: Guilford Publications.
Google Scholar
Ryff, C. D., Singer, B. (2001). Emotion, Social Relationships, and Health. Oxford University Press.
Google Scholar
Segrin, C. (2000). Social skills deficits associated with depression. Clinical Psychology Review, 20, 379–403.
Google Scholar
Spitzberg, R. H., Cupach, W. R. (1989). Handbook of interpersonal competence research. Nowy Jork: Springer-Verlag.
Google Scholar
Szarota, P. (2014). Przyjaźń pod mikroskopem. Problemy metodologiczne w badaniach nad funkcjonowaniem relacji przyjacielskich. Psychologia Społeczna, 28, 28–26.
Google Scholar
Szarota, P., Cantarero, K., Matsumoto, D. (2015). Emotional frankness and friendship in polish culture. Polish Psychological Bulletin, 46(2), 181–185.
Google Scholar
Szczepańska, M., Gaweł-Luty, E. (2009). Przyjaźń jako wartość w relacjach dzieci i młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Unger, R. K., Crawford, M. E. (1992). Women and gender: A feminist psychology. Nowy Jork: McGraw-Hill.
Google Scholar
Weisz, C., Wood, L. F. (2005). Social identity support and friendship outcomes: A longitudinal study predicting who will be friends and best friends 4 years later. Journal of Social and Personal Relationship, 22, 416–432.
Google Scholar
Wojciszke, B., Pieńkowski, R. (1985). Q-sort Funkcjonowania Społecznego – prezentacja narzędzia i przykłady jego zastosowań. Przegląd Psychologiczny, 28, 527–545.
Google Scholar
Yalom, I. (2008). Psychoterapia egzystencjalna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Google Scholar
Zsolnai, A. (2002). Relationship between social competence, learning motivation and school achievement. Educational Psychology, 22, 317–329.
Google Scholar