Autorem tekstu jest prof. John Finnis (ur. 1940) – australijski filozof, specjalizujący się w filozofii prawa. Uznawany jest za jednego z najważniejszych przedstawicieli współczesnej filozofii prawa natury. Dla Finnisa prawo natury nie jest (jak w tomizmie) systemem norm, będących wzorcem dla prawa pozytywnego, lecz pewnymi wymogami stawianymi prawu pozytywnemu przez rozum praktyczny i wynikającymi z pewnej koncepcji natury ludzkiej. Źródłem, z którego wywodzone są normy prawnonaturalne, nie jest więc Bóg, lecz zdrowy rozsądek. W niniejszym artykule Finnis przypomina i potwierdza tezę tradycji filozoficznej i doktrynalnej, że istnieją bezwyjątkowe negatywne normy moralne. Następnie nakreśla, co wiąże się z identyfikacją rodzaju czynu na podstawie jego przedmiotu i zastanawia się nad trzema kolejnymi i różnymi iteracjami nauczania Katechizmu Kościoła Katolickiego na temat kary śmierci. Ponadto zwraca uwagę na godne uwagi, ale mało dyskutowane, niepacyfistyczne nauczanie Katechizmu przeciwko wszelkim zamiarom zabijania, nawet w sprawiedliwej wojnie.
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.