Wytyczne dla autorów
Etapy akceptacji i redakcji tekstu zgłoszonego do publikacji
Etap 1: Przygotowanie i przekazanie tekstu do Redakcji
- Teksty prosimy nadsyłać drogą elektroniczną (spch@uksw.edu.pl), w formacie Word (*.doc, *.docx) lub RTF, a także – gdy artykuł zawiera niestandardową czcionkę lub rysunki – w formacie PDF lub poprzez platformę czasopisma i zgłoszenie artykułu w systemie (warunkiem zgłoszenia tekstu w ten sposób jest (1) uprzednia rejestracja na platformie; (2) zalogowanie się; (3) wybranie zakładki Zgłoś tekst).
- Teksty zgłaszane do publikacji powinny mieć następującą ogólną strukturę: tytuł - streszczenie - słowa kluczowe - główny tekst podzielony na część wstępną, zatytułowane i ponumerowane części zasadnicze, część będącą zakończeniem - bibliografia - tytuł w j. ang. - streszczenie w j. ang. - słowa kluczowe w j. ang.
- Formatowanie tekstu: wielkość czcionki tekstu głównego: 12 pt. / wielkość czcionki w przypisach: 11 pt. / interlinia: 1,5 wiersza / marginesy: 2,5 cm.
- W tekście należy unikać wyróżnień (czcionka pogrubiona, podkreślenie, druk rozstrzelony itp.) z wyjątkiem kursywy stosowanej w przypadku cytowanych tytułów oraz terminów i wyrażeń obcojęzycznych.
- Cytaty w tekście należy pisać czcionką prostą, w cudzysłowie, a cytaty wewnętrzne (cytat w cytacie) - w cudzysłowie »niemieckim«.
- W przypadku używania znaków specjalnych (np. symbole logiczne, matematyczne, alfabet grecki) należy dołączyć plik z odpowiednią czcionką.
- Pierwszą stronę tekstu należy rozpocząć od imienia i nazwiska Autorki/Autora, w następnej linii - afiliacja (jednostka zatrudniająca), następnie (po stosownym odstępie) - tytuł tekstu. Dodatkowe informacje o Autorze (ORCID, adres, telefon, e-mail) prosimy podać w treści maila lub w osobnym załączniku.
- Do tekstu należy dołączyć streszczenie w języku polskim i jego tłumaczenie (wraz z tytułem artykułu) na język angielski, a także listę 3-8 słów kluczowych w obu językach (PL, ANG). Styl streszczenia powinien być bezosobowy.
- Streszczenie artykułu powinno w zwięzły sposób przedstawiać: (1) podjęty problem, (2) cel zrealizowanych badań, (3) wyniki przeprowadzonych badań oraz (4) wnioski wynikające z badań. Rozmiar streszczenia: 200-300 słów.
- Cytowania bibliograficzne oraz bibliografia końcowa powinny zostać przygotowane według wzoru podanego w zakładce: Sposób cytowania
- Objętość tekstu nie powinna przekraczać 40.000 znaków (licząc przypisy i spacje). W wyjątkowych przypadkach istnieje możliwość zwiększenia objętości tekstu po uzgodnieniu z Redakcją.
- Ewentualne schematy i rysunki powinny stanowić jedną całość (jako "rysunek zgrupowany", czy "ramka"), aby uniknąć ich zniekształcenia w trakcie formatowania tekstu do druku.
- W przypadku nieotrzymania potwierdzenia odbioru tekstu ze strony Redakcji w okresie 7 dni, prosimy o ponowny kontakt e-mail.
- Nadesłanie materiału do Redakcji jest równoznaczne z oświadczeniem Autorki/Autora o (1) oryginalności tekstu, (2) niepublikowania go wcześniej oraz (3) nieprzyjęcia go do publikacji w innej redakcji, a także z tym, że nie będzie nigdzie złożony do publikacji w czasie, gdy podlega recenzowaniu dla SPCh (do momentu otrzymania informacji na temat wyniku recenzji).
- W przekazanych materiałach w odpowiedni sposób powinny zostać ujawnione informacje o podmiotach, które przyczyniły się do powstania publikacji (wkład merytoryczny, ewentualne źródła finansowania, itp.).
Etap 2: Wstępna ocena przez Redakcję przekazanego tekstu
- Redakcja wstępnie ocenia tekst pod kątem jego zgodności z profilem tematycznym czasopisma oraz poprawności i kompletności strony formalnej.
- Redakcja sprawdza oryginalność nadsyłanych artykułów za pomocą systemu JSA (Jednolity System Antyplagiatowy - system ten jest wprowadzony przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako obowiązujący we wszystkich instytucjach naukowych w Polsce).
- W przypadku oceny pozytywnej tekst jest kierowany do recenzji.
- W przypadku oceny negatywnej, dotyczącej niezgodności tematyki tekstu z profilem czasopisma lub braku jego oryginalności, tekst jest odrzucany.
- W przypadku konieczności uzupełnienia lub poprawienia strony formalnej tekstu jest on przekazywany Autorce/Autorowi w celu dokonania zmian. Po ich wprowadzeniu, zgodnie z uwagami redakcji, tekst jest kierowany do recenzji.
- W przypadku niezgody Autorki/Autora na dokonanie niezbędnych zmian i uzupełnień w stronie formalnej tekstu tekst jest odrzucany przez Redakcję.
- W każdym przypadku Redakcja informuje o swojej decyzji Autorkę/Autora tekstu.
Etap 3 i 4: Recenzje tekstu
- Po otrzymaniu recenzji tekstu od recenzentów Redakcja informuje Autorkę/Autora o opinii recenzentów.
- W przypadku zgodnej, jednoznacznie negatywnej opinii recenzentów tekst jest odrzucany przez Redakcję.
- W przypadku znacząco rozbieżnych opinii recenzentów tekst może zostać skierowany do kolejnego recenzenta.
- Po zebraniu wszystkich recenzji Redakcja decyduje o jednym z poniższych rozstrzygnięć:
(1) przyjęcie materiału do publikacji, jeśli recenzje są w tym względzie zgodne;
(2) odesłanie materiału Autorce/Autorowi w celu wprowadzenia poprawek sugerowanych w recenzjach;
(3) odrzucenie materiału, jeśli recenzje są w tym względzie zgodne lub gdy recenzenci sugerują zmiany tak daleko idące, że w ocenie Redakcji ich uwzględnienie sprowadziłoby się do konieczności przygotowania nowego materiału.
- Zgłoszony materiał jest przyjmowany do publikacji, gdy sugerowane poprawki zostały uwzględnione lub autor w sposób przekonujący uzasadnił niezgodę na niektóre z nich. W przeciwnym przypadku materiał jest odrzucany.
- Więcej szczegółów zob.: Proces recenzyjny i formularze recenzji
Etap 5: Publikacja tekstu
- Tekst ostatecznie zakwalifikowany do publikacji jest poddawany przez Redakcję pracom edytorskim i korektorskim.
- Autorka/Autor otrzymuje końcową wersję tekstu w celu dokonania korekty autorskiej.
- Zmiany i poprawki zgłoszone przez Autorkę/Autora są uwzględniane przez Redakcję, o ile nie oznaczają konieczności ponownej recenzji tekstu.
- Nieprzekazanie korekty autorskiej tekstu do Redakcji w okresie 3 miesięcy od jej przesłania Autorce/Autorowi bez podania przyczyn oznacza rezygnację z publikacji tekstu.
- Autorka/Autor wyraża ostateczną zgodę na publikację tekstu w brzmieniu uzgodnionym z Redakcją.
- Przed publikacją Autorka/Autor podpisuje dokumenty, które regulują następujące kwestie: (1) zgoda na przetwarzanie danych osobowych; (2) w przypadku prac wieloautorskich informacja o procentowym wkładzie poszczególnych autorów oraz wskazanie zakresu prac przez nich wykonanych; (3) akceptację zasad etycznych; (4) Umowa z Wydawnictwem (formularze do pobrania na dole strony).
- Redakcja informuje Autorkę/Autora o opublikowaniu tekstu w wersji elektronicznej i drukowanej.
Informacje dodatkowe
- Średni czas procedowania zgłoszonej publikacji (od momentu zgłoszenia do jej opublikowania) wynosi ok. 160 dni. W tym: kwalifikacja wstępna: 7 dni; recenzje: ok. 31 dni (w okresie wakacyjnym - lipiec-sierpień - czas recenzji może się wydłużyć do ok. 60 dni); opracowanie redakcyjne i skład: ok. 120 dni.
- Zgłaszane recenzje publikacji książkowych mogą dotyczyć książek wydanych nie wcześniej niż 1 rok wstecz (w przypadku publikacji w j. polskim) lub 2 lata wstecz (w przypadku publikacji w j. obcym), licząc od daty zgłoszenia recenzji.
- Zgłaszane sprawozdania z wydarzeń mogą dotyczyć wydarzeń, które odbyły się nie wcześniej niż 1 rok wstecz, licząc od daty zgłoszenia sprawozdania.
-------------------------------
Umowa o publikację przez Wydawnictwo Naukowe UKSW - do pobrania
Załącznik 1 do Umowy o publikację - oświadczenia autora - do pobrania
Prawa autorskie
Artykuły opublikowane w czasopismach wydawanych przez UKSW są objęte warunkami licencji Creative Commons CC BY-ND 4.0 Międzynarodowe, która zezwala na:
- Dzielenie się – Kopiowanie i rozpowszechnianie utworów w dowolnym medium i formacie; dla dowolnego celu, także komercyjnego.
Na następujących warunkach:
- Uznanie autorstwa – Utwór należy odpowiednio oznaczyć, podać link do licencji i wskazać jeśli zostały dokonane w nim zmiany. Można to zrobić w dowolny, rozsądny sposób, o ile nie sugeruje to udzielania przez licencjodawcę poparcia dla osoby dokonującej zmiany lub sposobu, w jaki wykorzystywany jest ten utwór.
- Bez utworów zależnych – Remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
Polityka ws. opłat redakcyjnych: Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z publikacją swoich artykułów, tj. opłat za przetwarzanie artykułów (APCs), opłat redakcyjnych, opłat za kolor, opłat za zgłoszenia, opłat za stronę, opłat członkowskich, kosztów prenumeraty druku, innych opłat dodatkowych. Autorzy nie otrzymują też żadnej gratyfikacji finansowej za opublikowane materiały.
Polityka ws. deponowania różnych wersji materiałów przesłanych do redakcji czasopism wydawanych na UKSW jest następująca: autorzy mogą bez żadnego embarga zdeponować: 1) przedłożoną, 2) zaakceptowaną, oraz 3) opublikowaną wersję swoich artykułów w instytucjonalnych lub innych wybranych przez siebie repozytoriach.
Polityka prywatności
Redakcja czasopisma dba o przestrzeganie polityki prywatności i chroni dane osobowe osób współpracujących z Redakcją. Dane te są wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb związanych z procesem wydawniczym. Informacje na temat ochrony danych osobowych w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego są zawarte w klauzuli informacyjnej dostępnej na witrynie internetowej. Naruszenie ochrony danych osobowych można zgłaszać poprzez witrynę internetową UKSW.