Wytyczne dla autorów

Proces recenzowania artykułów

Przesłane teksty ocenia redakcja i kwalifikuje do druku. Każdy artykuł jest poddany ocenie przez dwóch recenzentów. Autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości.

Recenzenci stosują następujące kryteria przy ocenie artykułu:

  • Zgodność tytułu z treścią.
  • Zgodność streszczenia i słów kluczowych artykułu z jego treścią.
  • Merytoryczna wartość pracy.
  • Właściwe ujęcie struktury pracy.
  • Poprawność stosowanej terminologii naukowej.
  • Właściwe sformułowanie wniosków końcowych.
  • Poprawność cytowania literatury.
  • Zdatność artykułu do druku.

Kryteria oceny znajdują się na stornie internetowej. Zeskanowany wzór recenzji znajduje się w załączeniu.

Autor zostaje powiadomiony w dalszej kolejności o przyjęciu lub odrzuceniu tekstu, jak też o wskazówkach, co do dokonania koniecznych poprawek. Po zakończeniu prac redakcyjnych autor otrzymuje tekst do zatwierdzenia.

Wymagania tekstowe
Przesłany do redakcji tekst powinien spełniać następujące kryteria:

  • Tekst zapisany w jednym z następujących formatów: *.doc, *docx lub RTF.
  • Objętość teksu nie przekracza 20 stron formatu A4 (40000 znaków).

Wymagania co do czcionki i akapitu

  • Czcionka Times New Roman o wielkości 12; odstęp 1,5 wiersza bez wcięć i przenoszenia wyrazów; akapity zaznaczone enterem; brak wyróżnień w tekście; wszystkie marginesy w wielkości 2 cm.

Zawartość kompletnego tekstu przesłanego Redakcji:

  • Tekst zawiera następujące załączniki w języku polskim i angielskim: streszczenie (w języku polskim: ok. 800 znaków ze spacjami; w języku angielskim: ok. 1500 znaków ze spacjami), tytuł oraz alfabetycznie uporządkowane słowa kluczowe (nie więcej niż 10).
  • Nota biograficzna o autorze zawierająca następujące elementy: imię i nazwisko, rok urodzenia, tytuł naukowy, stanowisko i afiliacja, adres do korespondencji, e-mail. nr ORCID

Zapis bibliografii i przypisów

Odwołania do literatury winny znajdować się w przypisach dolnych sporządzonych metodą przecinkową. Przy pierwszym odwołaniu się do danej publikacji stosować pełny zapis bibliograficzny. W następnych cytowaniach tej samej publikacji należy zastosować zapis skrócony. Na końcu artykułu zamieścić załącznikowy spis literatury.

Sposób cytowania najczęściej stosowanych rodzajów publikacji:

  • Książki: inicjał imienia, nazwisko, tytuł kursywą, miejsce i rok wydania, zakres stronicowy.
  • Artykuł w dziele zbiorowym: inicjał imienia, nazwisko, tytuł kursywą, znak: „w:”, tytuł dzieła zbiorowego kursywą, skrót: „red.”, inicjał i nazwisko redaktora, miejsce i rok wydania, zakres stronicowy.
  • Artykuł w czasopiśmie: inicjał imienia, nazwisko, tytuł kursywą, czasopismo w cudzysłowie, rocznik, rok wydania w nawiasie, zeszyt lub numer, zakres stronicowy.
  • Materiały internetowe: inicjał imienia, nazwisko, tytuł kursywą, link do strony internetowej, data dostępu.
  • W zapisie skróconym stosować następujące formy: tamże, tenże, tejże, dz. cyt.

W sytuacji wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości w kwestii sposobu cytowania prosimy o kontakt z Redakcją.

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.