Celem „Colloquiów Litterariów” jest propagowanie wiedzy i badań naukowych na tematy literaturoznawcze, edytorskie, teoretyczno- oraz krytycznoliterackie. Ważnym założeniem pisma jest nieodrywanie literaturoznawczej refleksji od twórczej i inspirującej tradycji badań humanistycznych.
Teksty publikowane są kolektywnie, jako część numeru. „Colloquia Litteraria” są półrocznikiem. Kolejne numery czasopisma ukazują się w czerwcu i w listopadzie. Wersja papierowa jest pierwotną wersją czasopisma.
Czasopismo zapewnia darmowy dostęp do wszystkich swoich treści zgodnie z zasadą, że badania swobodnie dostępne zwiększają i przyśpieszają globalny rozwój nauki i wymianę wiedzy. Licencja CC została udzielona w 2022 roku.
Redakcja „Colloquiów Litterariów" dba o zachowanie najwyższych standardów naukowych oraz przeciwdziała zjawisku określanemu mianem „ghostwritting” i „guest autorship”. Z tego względu autorzy artykułów publikowanych na łamach „CL” są zobowiązani do ujawnienia wkładu poszczególnych osób w powstanie publikacji.
Odpowiedzialność etyczna oraz prawna za ewentualne nieujawnienie nazwisk wszystkich osób, zaangażowanych w powstanie merytorycznej warstwy składanego do druku artykułu, spoczywa wyłącznie na osobie podającej się za autora takiego artykułu.
Online first jest nową opcją publikacji artykułów w elektronicznej wersji „Colloquiów Litterariów”. W tym trybie publikowane są artykuły, które zostały przyjęte do druku i pozytywnie przeszły recenzję, ale nie wpisują się w tematykę najbliższych numerów papierowych. Teksty naukowe opublikowane w trybie online first następnie mogą być dodane do pełnej wersji papierowej i elektronicznej „Colloquiów Litterariów”
Publikacja online first posiada wszystkie cechy publikacji tradycyjnej, a jednocześnie stwarza możliwość szybszego przekazania Czytelnikom nowych prac badawczych.
„Colloquia Litteraria” ukazują się od 2006 roku. Od początku istnienia czasopismo jest związane z Wydziałem Nauk Humanistycznych UKSW, a jego założycielką i redaktorem naczelnym była prof. dr hab. Bernadetta Kuczera-Chachulska.
1. Dane czasopisma
2. Zasady publikacji artykułów
a) Redakcja
Redakcja nie pobiera od autorów opłat za publikację tekstu na łamach czasopisma. Zapewnia darmowy dostęp do opublikowanych treści zgodnie z zasadą, że badania swobodnie dostępne zwiększają i przyspieszają globalny rozwój nauki i wymianę badań naukowych. Redakcja kieruje się zasadami etyki. Zgodnie z zasadą odpowiedzialności decyduje, które artykuły zostaną opublikowane, dba o ich jakość, a kiedy to konieczne, jest gotowa do opublikowania korekty, erraty oraz sprostowania. Artykuły są oceniane na podstawie zasady fair play – na podstawie ich jakości oraz znaczenia dla czasopisma, bez względu na pochodzenie autora pracy, jego narodowość, przynależność etniczną, poglądy polityczne, płeć, rasę czy wyznanie. Redakcja zobowiązana jest do zachowania poufności informacji związanych z procesem redakcyjnym. Redakcja może wycofać artykuł z publikacji lub zadecydować o skorygowaniu materiałów już opublikowanych, a teksty nieopublikowane nie mogą być wykorzystywane w procesie wydawniczym bez pisemnej zgody autora. Decyzję o opublikowaniu bądź nieopublikowaniu tekstu podejmuje zespół redakcyjny, decyduje o tym przede wszystkim wartość naukowa tekstu oraz jego zgodność z tematyką pisma. Członkowie redakcji zobowiązani są dbać o rzetelność naukową publikowanych prac, a w przypadku podejrzeń o nieuczciwe praktyki są zobowiązani do wycofania tekstu z publikacji i podjęcia kroków wyjaśniająco-naprawczych.
b) Autorzy
c) Recenzenci
Recenzenci współpracują z redakcją czasopisma, biorą udział w procesie redakcyjnym na etapie recenzji i mają wpływ na decyzje podejmowane przez redaktorów odnośnie do publikacji tekstu, mogą także, w porozumieniu z autorami, decydować o ostatecznym kształcie artykułu. Recenzenta obowiązuje ustalony termin wykonania recenzji, a o przyczynach opóźnień lub odstąpieniu od wykonania recenzji niezwłocznie informuje redakcję. Wgląd w recenzowane prace mają jedynie osoby do tego upoważnione: redakcja, autor i recenzenci. Recenzja dotyczy wyłącznie kwestii merytoryczno-formalnych tekstu. Recenzent powinien ujawnić wszystkie przypadki, które wskazują na podobieństwo recenzowanej pracy do innych prac, a także wskazać, które prace nie zostały przywołane przez autora. Recenzent nie może wykorzystywać recenzowanych tekstów dla własnych potrzeb i korzyści, a w przypadku występowania konfliktu interesów z autorem tekstu powinien zostać wyłączony z procedury recenzowania.
3. Proces recenzji:
4. Role i obowiązki redakcyjne
Najczęściej czytane
“SLEEPING WITH THE EPIC POEM”: POSSIBILITIES OF RESEARCH ON NORWID'S EROTIC IMAGINATION
254
Kultura śródziemnomorska jako uniwersalna cywilizacja zachodnia. Dociekania filozoficzno-literackie
184
POLIFONIA POWIEŚCI DOSTOJEWSKIEGO A ZAGADNIENIE WIELOGŁOSOWOŚCI POEZJI NORWIDA
136
Polyphony in Dostoevsky’s Novels and the Multiplicity of Voices in Norwid’s Poetry
136