Acton L. (2006), W stronę wolności, Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków.
Al-Mehri A.B. (2006), Biography w: Sayyid Qutb, Milestones (Ma’alim fi’l-tareeq), Maktabah Booksellers and Publishers, Birmingham.
Augustyn św. (1953), O porządku, w: Augustyn św., Dialogi filozoficzne, tom I, PAX, Warszawa.
Augustyn św. (1977), O Państwie Bożym. Przeciw poganom ksiąg XXII, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Bäcker Roman (2004), Islam: między fundamentalizmem a totalitaryzmem w: Roman Bäcker, Shakir Kitab (red.), Islam a świat, Mado, Toruń.
Bar Wiesław (2003), Wolność religijna w Dâr al-Islâm. Zagadnienia prawa wyznaniowego, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin.
Black Antony (2011), The History of Islamic Political Thought: From the Prophet to the Present, Edinburgh University Press, Edinburgh.
Brague Rémi (2014), Prawo Boga. Filozoficzna historia Przymierza, Teologia Polityczna, Warszawa.
Copleston F. (2004), Historia filozofii. Tom 2. Od Augustyna do Szkota, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Danecki Janusz (1991), Polityczne funkcje islamu, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Encyclopedia of Islam and the Muslim World (2004), Macmillan, New York.
Encyclopaedia of the Qur’ān (2001), vol 1. (A-D), Brill, Leiden.
Euzebiusz z Cezarei (2013), Historia Kościelna, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Fortin Ernest L. (2010), Św. Augustyn, w: Strauss Leo, Cropsey Joseph, Historia filozofii politycznej, Fronda, Warszawa 2010.
Gelazy (1986a), Dwie władze. Dwunasty list do cesarza Anastazego, w: Rahner H., Kościół i państwo we wczesnym chrześcijaństwie, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Gelazy (1986b), Bez pomieszania i bez rozdziału w: Rahner H., Kościół i państwo we wczesnym chrześcijaństwie, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Gilson Etienne (1953), Wprowadzenie do nauki świętego Augustyna, PAX, Warszawa.
Goldziher Ignaz (1966), Muslim Studies, London.
Halecki Oscar (1950), The limits and divisions of European History, Sheed & Ward, New York.
Jansen J. J. G. (2005), Podwójna natura fundamentalizmu islamskiego, Libron, Kraków.
Khatab Sayed (2006a), The Political Thought of Sayyid Qutb. The theory of jahiliyyah. Routledge, New York.
Khatab Sayed (2006b), The Power of Sovereignty. The political and ideological philosophy of Sayyid Qutb, Routledge, New York.
Kornatowski Wiktor (1965), Społeczno-polityczna myśl św. Augustyna, Instytut Wydawniczy PAX.
Koopmans R. (2015), Fundamentalism and out-group hostility. Muslim immigrants and Christian natives in Western Europe, „Journal of Ethnic and Migration Studies”, Vol. 41, No. 1.
Lewis Bernard (2003), Co się właściwie stało? O kontaktach Zachodu ze światem islamu, Dialog, Warszawa.
Peterson Erik (2012), Monoteizm jako problem polityczny, Respublica nr 20/2012, zima 2012, s. 39-61.
PEW Research Center (2017), Europe’s Growing Muslim Population, https://www.pewforum.org/wp-content/uploads/sites/7/2017/11/FULL-REPORT-FOR-WEB-POSTING.pdf.
Qutb Sayyid (1951), „The America I Have Seen”. In the Scale of Human Values, w: Kamal Abdel-Malek (red.), America in an Arab mirror: images of America in Arabic travel literature : an anthology, 1895-1995, New York 2000, s. 9-27.
Qutb Sayyid (2006), Milestones (Ma’alim fi’l-tareeq), Maktabah Booksellers and Publishers, Birmingham.
Qutb Sayyid (2009), In the Shade of the Qur’an, vol IV, Surah 5, Islamic Foundation, https://www.kalamullah.com/Books/InTheShadeOfTheQuranSayyidQutb/volume_4_surah_5.pdf.
Voegelin E. (1997), History of Political Ideas: Hellenism, Rome, and early Christianity, University of Missouri Press, Columbia.
Voegelin E. (2003), Duchowa i polityczna przyszłość Zachodu, „Człowiek w kulturze”, nr 15.
Google Scholar