Opublikowane: 2025-11-13

Dyskusje trynitarne przed i po Soborze Nicejskim (325)

Marian Kowalczyk
Collectanea Theologica
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/ct.2025.95.4.04

Abstrakt

Biorąc pod uwagę debaty przed i po Soborze Nicejskim (325), artykuł ten uwypukla rozwój dogmatu trynitarnego w okresie patrystycznym. Przedstawienie Trójcy Osób Boskich w jedności ich natury w pierwszej części uwypukla rozwój doktryny trynitarnej wokół Boga Ojca jako początku bez początku (archē anárchos). W kolejnej części omówiono boskość Drugiej Osoby Boskiej jako przedwiecznie zrodzonego Syna i przedstawiono ożywioną debatę teologiczną wokół arianizmu, zwłaszcza po wprowadzeniu terminu homoousios (współistotny) do Symbolu Nicejskiego (325). Zauważono, że św. Atanazy i inni biskupi, a także wielu wiernych świeckich, uważali ten termin za nazbyt filozoficzny, niebiblijny i obciążony gnostyckimi interpretacjami. Artykuł kończy się przedstawieniem Ducha Świętego, który jako Trzecia Osoba Boga – wbrew błędnej doktrynie pneumatomachii – zwłaszcza za sprawą Ojców Kapadockich, uznawany jest za Pana i Dawcę życia.

Słowa kluczowe:

Arianizm, Nicea 325, Trójca Święta, Bóg Ojciec, Syn Boży, pneumatomachia, Duch – Dawca życia

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kowalczyk, M. (2025). Dyskusje trynitarne przed i po Soborze Nicejskim (325). Collectanea Theologica, 95(4), 739–768. https://doi.org/10.21697/ct.2025.95.4.04

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.