Augustyniak-Kopka J. (1994). O społecznych uwarunkowaniach postrzegania moralnego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Augustyniak-Kopka J. (2000). Społeczny wymiar postrzegania moralnego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Bartnikowska U. (2016). Deontologia zawodu pedagoga specjalnego. W: Bartnikowska U., Kosakowski Cz. (red.). Pedagog specjalny – dylematy roli. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar
Borzyszkowska H. (1983). Osobowość pedagoga specjalnego. ,,Szkoła Specjalna”, nr 1, s. 5-12.
Google Scholar
Borzyszkowska H. (1993). O powinnościach pedagoga specjalnego. ,,Kultura i Edukacja”, nr 1, s. 53-58.
Google Scholar
Brzezińska A. (1997). Refleksja w działalności nauczyciela. ,,Studia Edukacyjne”, nr 3, s. 113-130;
Google Scholar
Buczyńska-Garewicz H. (1977). Scheler a filozofia moralna. W: Scheler M., Resentyment a moralność. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Chmielewska J. (1995). Doświadczenie człowieka jako źródło refleksji etycznej. W: Kwiatkowska H., Lewowicki T. (red.). Z zagadnień pedeutologii i kształcenia nauczycieli. ,,Studia Pedagogiczne”. T. LXI, s. 101-110.
Google Scholar
Chyrowicz B. (2009). Etyka jako filozoficzny namysł nad moralnością. W: Brzeziński J., Chyrowicz B., Poznaniak W., Toeplitz-Winiewska M. Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Czerepaniak-Walczak M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Wydawnictwo EDYTOR s.c.
Google Scholar
Doroszewska J. (1989). Pedagogika specjalna. T. 1. Podstawowe problemy teorii i praktyki. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Drabarek A. (1994). Wrażliwość moralna. W: Jedynak S. (red.). Słownik etyczny. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza ,,BRANTA”.
Google Scholar
Dz.U. 2019 poz. 1450 – Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Google Scholar
Gołębniak B. D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń – Poznań: Wydawnictwo EDYTOR s.c.;
Google Scholar
Gołębniak B., D. (2001). Etyczny wymiar edukacji nauczycieli. W: Ostrowska U. (red.). Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych. Olsztyn: Wydawnictwo: Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar
Grzegorzewska M. (1959). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar
Kapias M., Polok G. (2012). Edukacja etyczna jako fundamentalny element wychowania w środowisku akademickim. ,,Annales. Etyka w życiu gospodarczym”, vol. 15, s. 193-203.
DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.17
Google Scholar
Kawka Z. (1998). Między misją a frustracją. Społeczna rola nauczyciela. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kędzierska H. (2007). Między deklaratywnością a rzeczywistością etycznej edukacji nauczycieli. W: Sawczuk W. (red.). Po co etyka pedagogom? Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Kopka J. (1996). Dyspozycja etyczna w badaniach socjologicznych. ,,Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 26, s. 87-101.
Google Scholar
Kotarbiński T. (1987). Pisma etyczne. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Krause A. (2009). Teoretyczne i empiryczne problemy pedagogiki specjalnej. Zarys obszarów badawczych. ,,Niepełnosprawność. Półrocznik naukowy”. Teoretyczne i metodologiczne konteksty pedagogiki specjalnej, nr 1, s. 9-24.
Google Scholar
Krzemińska D., Rzedzicka K. D. (2009). O przygotowaniu zawodowym pedagogów specjalnych – krajobraz (bez) zmian? ,,Niepełnosprawność. Półrocznik naukowy”. Teoretyczne i metodologiczne konteksty pedagogiki specjalnej, nr 1, s. 113-124.
Google Scholar
Kupisiewicz M. (2016). Pedagog specjalny – człowiek o wyjątkowych predyspozycjach osobowościowych, profesjonalista posiadający rozległą interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności. ,,Studia z Teorii Wychowania”, nr 4, s. 173-186.
Google Scholar
Kwiatkowska H. (1994). Procesy integracyjne w Europie i ich implikacje dla kształcenia nauczycieli. W: Muszyński H. (red.). Nauczyciel i problemy jego kształcenia w okresie zmiany społecznej (1991-1992). ,,Studia Pedagogiczne”. T. LX, s. 9-18.
Google Scholar
Lind G. (2013). Edukacja moralna. Teoria dwuaspektowa. ,,Principia”, nr LVII-LVIII, s. 41-56.
Google Scholar
Łukasik B. (2014). O potrzebie refleksji w zawodzie nauczyciela. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, t. XXIII, s. 209-2017.
DOI: https://doi.org/10.16926/p.2014.23.15
Google Scholar
Najder-Stefaniak K. (2013). Etyczny wymiar nauki i nauczania. W: Wyleżałek J., Najder-Stefaniak K., Bogacka K. (red.). Społeczne, etyczne i prawne aspekty funkcjonowania szkolnictwa wyższego w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Google Scholar
Oelszlaeger-Kosturek B. (2020). (Auto)refleksja pedagogiczna nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej: wgląd w praktykę. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Olszewski S. (2017). Usłyszeć polifonię. Tożsamości zawodowe pedagogów specjalnych pracujących z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”.
Google Scholar
Ostrowska U. (2007). Wiedza i mądrość jako wartości w edukacji akademickiej. W: Sowiński A. J. (red.). Wiedza i mądrość w edukacji akademickiej. Szczecin: Zapol – Uniwersytet Szczeciński.
Google Scholar
Pańczyk J. (1994). Kształcenie pedagogów specjalnych. W: Ossowski R. (red.). System kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Google Scholar
Pańczyk J. (2008). Kształcenie pedagogów specjalnych w Polsce. W: Błeszyński J. J., Baczała D., Binnebesel J. (red.). Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną – w ujęciu pedagogicznym. Łódź: Wyższa Szkoła Edukacji Zdrowotnej.
Google Scholar
Parys K., Olszewski S. (2009). Ewolucja poglądów na temat kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce. ,,Niepełnosprawność. Półrocznik naukowy”. Teoretyczne i metodologiczne konteksty pedagogiki specjalnej, nr 1, s. 103-112.
Google Scholar
Pearson A. T. (1994). Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli. tłum. Janowski A., Janowski M., Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Plutecka K. (2016). Godność pedagoga specjalnego wobec polityki wprowadzania zmian w aktualnej rzeczywistości oświatowej. ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 23, s. 77-87.
Google Scholar
Reber A. S., Reber E. S. (2005). Słownik psychologii. tłum. Janasiewicz-Kruszyńska B., Kowalczewska J., Kubicka-Daab J., Matyja P., Mizera G., Okuniewska H., Rączaszek J., Suchecki J., Zagrodzki M., Zychowicz J., Żylicz P., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Reykowski J. (1990). Ukryte założenia normatywne jako osiowy składnik mentalności. W: Reykowski J., Skarżyńska K., Ziółkowski M. (red.). Orientacje społeczne jako element mentalności. Poznań: Wydawnictwo ,,Nakom”.
Google Scholar
Sadowska S. (2016). Kim powinien być pedagog specjalny: granice wzorca w kontekście potrzeb zmiany społecznej i horyzont ,,odpowiedzi” rozbieżnych. ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 23, s. 32-47.
Google Scholar
Sadowska S. (2021). Uniwersyteckie kształcenie nauczycieli (pedagogów specjalnych) – pomiędzy szansą a ograniczeniem poszerzania granic możliwości, urzeczywistnienia humanistycznej wizji edukacji. ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 39, s. 24-44.
Google Scholar
Sekułowicz M. (2005). Nauczyciele szkolnictwa specjalnego wobec zagrożenia wypaleniem zawodowym. Analiza przypadków. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Google Scholar
Słownik wyrazów obcych (2006). Wiśniakowska L. (opracowanie). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Szewczuk W. (1985). Dyspozycja. W: Szewczuk W. (red.), Słownik psychologiczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Szostek A. (2007). Edukacja moralna w szkole: klucz do programu wychowania dojrzałego obywatela. W: Rutkowiak J., Kubinowski D., Nowak M. (red.). Edukacja. Moralność. Sfera publiczna. Lublin: Oficyna Wydawnicza ,,Verba”.
Google Scholar
Szutta N. (2015). Edukacja moralna z perspektywy etyki cnót, ,,Diametros”, nr 46, www.diametros.iphils.uj.edu.pl/index/diametros/article/download/839/805 (dostęp 9.06.2017)
Google Scholar
Szymczak J. (2009). Bycie (stawanie się) refleksyjnym nauczycielem. Perspektywa socjokulturowa. ,,Forum Dydaktyczne”, nr 5-6, s. 50-58.
Google Scholar
Szymczak J. (2017). Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych): studium teoretyczno-metodologiczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2017.38.04
Google Scholar
Środa M. (2010). Edukacja etyczna a etyka zawodowa. W: Izdebski H., Skuczyński P. (red.). Edukacja etyczna prawników – cele i metody. Warszawa: Fundacja Instytut Etyki Prawniczej.
Google Scholar
Tomasik E. (1985). Osobowość nauczyciela w aspekcie pedeutologii i deontologii. W: Żabczyńska E. (red.). Maria Grzegorzewska. Pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Google Scholar
Tomasik E. (1997). Problematyka teleologiczna i deontologiczna w pedagogice specjalnej. W: Tomasik E. (red.). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Google Scholar
Tomasik E. (2010). Z zagadnień deontologii pedagoga specjalnego. W: Kaczyńska W. (red.). O etyce służb społecznych. Warszawa: UW. Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji.
Google Scholar
Witkowski L. (1990). Przekroje analityczne kwestii edukacyjnej (dyskusja społeczno-krytyczna). W: Kwieciński Z., Witkowski L. (red.). Ku pedagogii pogranicza. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Ośrodek Studiów Kulturowych i Edukacyjnych.
Google Scholar
Wojnar I. (1991). Nauczyciel potrzebny inaczej. W: Kwiatkowska H. (red.). Edukacja nauczycielska wobec zmiany społecznej. Warszawa: PTP.
Google Scholar
Wolan-Nowakowska M. (2016). Znaczenie kompetencji społecznych w pracy pedagoga specjalnego. ,,Lubelski Rocznik Pedagogiczny”. T. XXXV, z. 3, s. 153-163.
DOI: https://doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.153
Google Scholar
Zając D. (2010). Wiedza etyczna nauczyciela. W: Michalak J. M. (red.). Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Zając D. (2018). Etyczność pracy zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo: Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Zając D. (2020a). W kręgu rozważań o etyce zawodowej pedagogów specjalnych. ,,Przegląd Pedagogiczny”, nr 2, s. 30-47.
Google Scholar
Zając D. (2020b)., Przygotowanie etyczne nauczycieli profesjonalistów do pracy, ,,Szkoła – Zawód – Praca”, nr 20, s. 55-69.
Google Scholar
Zaorska M. (2012). Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno-terapeutycznej. ,,Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne”. Pedagogika XXVIII. Zeszyt 405, s. 13-23.
DOI: https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2012.001
Google Scholar
Zybała A. (2019). Edukacja moralna w oświacie – trendy i bariery. ,,Studia z Polityki Publicznej”, nr 4, s. 81-98.
DOI: https://doi.org/10.33119/KSzPP/2019.4.4
Google Scholar
Żuraw H. (1993). Problemy etyczne w pedagogice specjalnej. W: Hulek A. (red.). Edukacja osób niepełnosprawnych. Warszawa: Upowszechnianie Nauki – Oświata ,,UN-O”.
Google Scholar