Opublikowane: 2022-10-17

„Gdybym był nauczycielem...” – refleksje osób ze spektrum autyzmu o wizji nauczyciela

Jacek Błeszyński
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.17

Abstrakt

Przedstawiony artykuł to część szerszych badań dorosłych z autyzmem. Głównym założeniem cyklu przeprowadzonych badań było wysłuchanie i wsłuchanie się w głos osób najbardziej zainteresowanych, czyli z diagnozą autyzmu. Zebrany materiał pozwolił na przedstawienie poglądów osób z autyzmem, opartych na własnych doświadczeniach, na temat roli nauczyciela - kreatora przestrzeni edukacyjnej. Do tej pory prezentowaliśmy doświadczenia, uwagi nauczycieli i terapeutów, teraz możemy wsłuchać się w głos osób z autyzmem - uczniów, rodziców, nierzadko będących nauczycielami i terapeutami.
Wnioski dotyczą odmienności podejścia do procesu nauczania / uczenia się. Wynika to z specyficznych dla tego zaburzenia objawów, jak również zróżnicowanego podejścia edukacyjno – terapeutycznego. Kolejny ma związek ze stosowaniem kar, które poza zakazanymi, często ewoluują w kierunku psychicznych i społecznych, np. izolowanie, marginalizowanie czy brak zainteresowania. Ważne wydaje się zwrócenie uwagi na nieefektywne próby narzucania, uznanych za normatywne form funkcjonowania, jak również traktowanie tych osób jako nie w pełni sprawne intelektualne - co nie jest uwarunkowaniem.

Słowa kluczowe:

edukacja, adolescencja, autyzm, netnografia

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Błeszyński, J. (2022). „Gdybym był nauczycielem.” – refleksje osób ze spektrum autyzmu o wizji nauczyciela. Forum Pedagogiczne, 12(1), 259–271. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.17

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.