Published: 2022-10-17

“If I were a teacher…” – people with ASD and their opinions about teachers

Jacek Błeszyński
Pedagogical Forum
Section: Topic
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.17

Abstract

Przedstawiony artykuł to część szerszych badań dorosłych z autyzmem. Głównym założeniem cyklu przeprowadzonych badań było wysłuchanie i wsłuchanie się w głos osób najbardziej zainteresowanych, czyli z diagnozą autyzmu. Zebrany materiał pozwolił na przedstawienie poglądów osób z autyzmem, opartych na własnych doświadczeniach, na temat roli nauczyciela - kreatora przestrzeni edukacyjnej. Do tej pory prezentowaliśmy doświadczenia, uwagi nauczycieli i terapeutów, teraz możemy wsłuchać się w głos osób z autyzmem - uczniów, rodziców, nierzadko będących nauczycielami i terapeutami.
Wnioski dotyczą odmienności podejścia do procesu nauczania / uczenia się. Wynika to z specyficznych dla tego zaburzenia objawów, jak również zróżnicowanego podejścia edukacyjno – terapeutycznego. Kolejny ma związek ze stosowaniem kar, które poza zakazanymi, często ewoluują w kierunku psychicznych i społecznych, np. izolowanie, marginalizowanie czy brak zainteresowania. Ważne wydaje się zwrócenie uwagi na nieefektywne próby narzucania, uznanych za normatywne form funkcjonowania, jak również traktowanie tych osób jako nie w pełni sprawne intelektualne - co nie jest uwarunkowaniem.

Download files

Citation rules

Błeszyński, J. (2022). “If I were a teacher…” – people with ASD and their opinions about teachers. Pedagogical Forum, 12(1), 259–271. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.17

Cited by / Share

This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.