Badowska M. (2018). Kompetencje społeczne i międzykulturowe nauczycieli i pedagogów w świetle badań własnych. „Kultura i Edukacja”, nr 3, s. 184-200.
DOI: https://doi.org/10.15804/kie.2018.03.12
Google Scholar
Białek K. red. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Wydawnictwo ORE.
Google Scholar
Błeszyńska K. (2017). Edukacja międzykulturowa jako czynnik rozwoju kultury pokoju. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Google Scholar
Bobryk A., Kochan I. (2022). Between integration and assimilation. Ukrainian students in Polish schools, „Studia z Teorii Wychowania”, nr 4 (41), s. 291-304.
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.1648
Google Scholar
Bokszański Z. (1997). Stereotypy a kultura, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Christ M., Gałka J. (2018). Wyniki badań własnych dotyczących realizacji edukacji międzykulturowej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. „Podstawy Edukacji: Podejście interdyscyplinarne”, nr 11, s.133–146.
DOI: https://doi.org/10.16926/pe.2018.11.08
Google Scholar
Chromiec E. (2004). Dziecko wobec odmienności kulturowej, Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Cukras-Stelągowska J. (2020). Edukacja międzykulturowa na poziomie uniwersyteckim w Polsce w kontekście nabywania nowych kompetencji przez młodzież. „Edukacja Międzykulturowa’, nr 13, s. 295-300.
DOI: https://doi.org/10.15804/em.2020.02.16
Google Scholar
Czerepaniak-Walczak M. (2018). Proces emancypacji kultury szkoły. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar
Dąbrowa E , Markowska-Manista U. (2018). Przygotowanie nauczycieli i pedagogów w zakresie edukacji międzykulturowej – prezentacja projektu badawczego. „Edukacja Międzykulturowa”, nr 1 (8), s. 169-184.
Google Scholar
Gołębniak B. D. (2021). Ekspansja uczenia się? Co z nauczaniem? Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar
Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Grudzińska Z., Jaka powinna być polityka edukacyjna wobec uchodźców z Ukrainy?, https://www.batory.org.pl/publikacja/jaka-powinna-byc-polityka-edukacyjna-wobec-uchodzcow-z-ukrainy/ (otwarty 24.04.23).
Google Scholar
Grzybowski P. (2009). Edukacja europejska - od wielokulturowości do międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Grzybowski P. P. (2019). Lektury do edukacji międzykulturowej dla dzieci. Przewodnik bibliograficzny. W: Szuścik U., Ogrodzka-Mazur E., Minczanowska A. (red.). Edukacja małego dziecka. Konteksty społeczne i kulturowe. Tom 14. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Grzybowski P.P. (2008). Edukacja międzykulturowa - przewodnik. Pojęcia, literatura, adresy. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Grzybowski P.P., Idzikowski G. (2018). Inni, Obcy - ale Swoi. O edukacji międzykulturowej i wspólnocie w szkole integracyjnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Grzymała – Moszczyńska H. (2000). Uchodźcy. Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami. Kraków: Wydawnictwo Nomos.
Google Scholar
Harari Y.N. (2018). 21 lekcji na XXI wiek. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Herudzińska M. (2018). Dzieci cudzoziemskie w polskiej szkole. Portret(y), wyzwania i problemy. Wychowanie w Rodzinie, t. XVII (1), 187- 209.
Google Scholar
Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M. (2011). Kultury i organizacje, Warszawa: PWE.
Google Scholar
Januszewska E., Markowska-Manista U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wyd. APS.
Google Scholar
Klus-Stańska D. (2005). Rzecz o ryzyku kulturowej nieadekwatności edukacji szkolnej. „Forum Oświatowe”, nr 1 (32), s. 21-40.
Google Scholar
Klus-Stańska D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Korczyński M., Świdzińska A. (2017). Wrażliwość międzykulturowa studentów z pogranicza polsko-ukraińskiego. „Edukacja Międzykulturowa”, nr 1 (6), s. 113-129.
DOI: https://doi.org/10.15804/em.2017.07
Google Scholar
Lewowicki T., Suchodolska J. red. (2012). Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej: materiały dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B. (red.). (2009). Społeczne uwarunkowania edukacji międzykulturowej. Problemy praktyki oświatowej. Cieszyn – Warszawa – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Maggio A., Jacyna M., Kolasiński T., Kotrych Z., Owczarek A., Pujszo P., Stolarski P., Stysło M., Witkowska J., Żurawska W. (2022). Rekomendacje systemowe dotyczące integracji dzieci-uchodźców z Ukrainy, https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:CpWuDEzqRUkJ:https://transatlanticforum.org/wp-content/uploads/2022/03/TLFL-Raport-o-integracji-dzieci-z-Ukariny_web.pdf&cd=6&hl=pl&ct=clnk&gl=pl (otwarty 24.04.23).
Google Scholar
Matsumoto D. Juang L. (2007). Psychologia międzykulturowa, Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Melosik Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Misiejuk D. (2013). Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekście procesów socjalizacji. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w BIałymstoku.
Google Scholar
Misiejuk D., Świdzińska A., Młynarczuk-Sokołowska A. (2016). Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar
Młynarczuk-Sokołowska, K. Potoniec, K. Szostak-Król (2011). Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej. Białystok, dostępne na stronie: http://www.platformakultury.pl/files/2012-08-01/Przygody_Innego_Bajki_w_edukacji_miedzykulturowej.pdf (otwarty 24.04.23)
Google Scholar
Nikitorowicz J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Nikitorowicz J. (2020). Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur. Białystok : Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar
Nikitorowicz J.(2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz. U. z 2021, poz. 890; Załącznik nr 2: Standard kształcenia przygotowujący do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I – III szkoły podstawowej).
Google Scholar
Ogrodzka-Mazur E. (2007). Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice: US.
Google Scholar
Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Szafrańska A. (red.). (2019). Edukacja małego dziecka, t.14: Konteksty społeczne i międzykulturowe. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Pyrzalski J., Łuczyńska A., Kata G., Plichta P., Poleszak W. Raport z badania. Warszawa: Fundacja Szkoła z klasą. Available from: https://www.researchgate.net/publication/363535374_Pyzalski_J_i_in_2022_Razem_w_klasie_Dzieci_z_Ukrainy_w_polskich_szkolach_Potencjaly_i_wyzwania_w_budowaniu_wielokulturowej_szkoly_w_kontekscie_wojny_w_Ukrainie_wedlug_nauczycieli_i_nauczycielek_Raport (otwarty 24.04.23).
Google Scholar
Reynolds S., Valentine D. (2009). Komunikacja międzykulturowa. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar
Sobecki M. (2007). Kultura symboliczna a tożsamość. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Google Scholar
Starzewski Ł. (2022). Problemy edukacji dzieci i młodzieży z Ukrainy - rekomendacje RPO. Odpowiedź MEiN https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-edukacja-ukraina-dzieci-rekomendacje-mein-odpowiedz) (otwarty 24.04.23).
Google Scholar
Szwarc A. (2021). Treści (między)kulturowe w procesie kształcenia przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej - na podstawie analizy aktualnych podstaw programowych. „Edukacja Międzykulturowa”, nr 2, s. 379-393.
DOI: https://doi.org/10.15804/em.2021.02.21
Google Scholar
Śliwerski B. (2017). Meblowanie szkolnej demokracji. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar
Weigl B. (1999). Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Google Scholar
Weigl B., Maliszkiewicz B. (1998). Inni to także my: mniejszości narodowe w Polsce Białorusini, Cyganie, Litwini, Niemcy, Ukraińcy, Żydzi. Program edukacji wielokulturowej w szkole podstawowej. Gdańsk: GWP.
Google Scholar