Berzonsky M. D. (2011). A social-cognitive perspective on identity construction. W: Schwartz S. J., Luyckx K., Vignoles V. L. (red.). Handbook of identity theory and research. New York: Springer.
Brezinka W. (2004). Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Kraków: Wydawnictwo „WAM”.
Brugman D., Aleva A. E. (2004). Developmental delay or regression in moral reasoning by juvenile delinquents. „Journal of Moral Education”, vol. 33, nr 3, s. 321–338.
Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Brzozowski P. (1992). Hierarchia wartości Maxa Schelera. Teoria a fakty empiryczne. „Przegląd Psychologiczny”, t. 35, s. 329–338.
Brzozowski P. (1995). Skala Wartości Schelerowskich – SWS. Warszawa: Wydawnictwo PTP.
Brzozowski P. (2005). Uniwersalna hierarchia wartości – fakt czy fikcja? „Przegląd Psychologiczny”, t. 48, nr 3, s. 261–276.
Chałas K. (2003). Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. Kielce–Lublin: Wydawnictwo „Jedność”.
Cieciuch J. (2009). Value priorities and structure in adolescence and early adulthood in 19 European countries. W: Zagórska W., Cieciuch J., Buksik D. (red.). Axiological aspects of development in youth. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
Cieciuch J. (2013). Kształtowanie się systemu wartości. Od dzieciństwa do wczesnej dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Librii.
Domagała-Kręcioch A. (2008). Niedostosowanie społeczne uczniów a niepowodzenia szkolne. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Erikson E. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.
Furmanek W. (2013). Pedagogika wobec wyzwań współczesności. „Annales Universitas Marii Curie-Skłodowska Lublin–Polonia”, vol. XXVI, 1–2.
Galarowicz J. (1997). W drodze do etyki wartości.
Fenomenologiczna etyka wartości. Kraków: Wydawnictwo PAT.
Havighurst R. J. (1981). Developmental tasks and education. New York: Longman.
Kalinowski M., Niewiadomska I., Chwaszcz J., Augustynowicz W. (2010). Więzi społeczne zamiast więzień – wsparcie pozytywnej readaptacji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z powodu konfliktu z prawem. Raport z badań z rekomendacjami. Lublin.
Kozaczuk F. (2006). Wartości i postawy nieletnich w różnych stadiach wykolejenia społecznego. Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Kozłowski P. (2016). Wartości, cele i plany życiowe młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Kraków: Wyd. „Impuls”.
Krok D. (2010). System wartości a poznawcze i społeczne wymiary religijności. „Roczniki Psychologiczne”, t. XIII, nr 2.
Kucharewicz J., Roszkowska A., Trepka-Starosta J. (2012).
Hierarchia wartości a uczestnictwo w podkulturze przestępczej (na przykładzie nastoletnich sprawców przestępstw), „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, R. 21, nr 2 (82).
Kupiec H. (2015). Aktywność wolnoczasowa wychowanków placówek resocjalizacyjnych, W: Resocjalizacja–Edukacja–Polityka Społeczna. Współczesne konteksty teorii i praktyki resocjalizacyjnej. Kowalski M., Knocińska A., Frąckowiak P. (red.). Środa Wlkp.
Łobocki M. (2003). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.
Marcia J. (1980). Identity in adolescence. W: Adelson J. (red.). Handbook of adolescence psychology. New York: Wiley and Sons.
Mariański J. (2014). Wiara i wierzenia Polaków w niestabilnej nowoczesności. Analiza socjologiczna. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Meyer M. (2003). Hierarchie wartości jako wyznacznik zachowań sprzecznych z prawem. Polsko-niemieckie studium porównawcze. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.
Niewiadomska I., Chwaszcz J. (2010). Jak skutecznie zapobiegać karierze przestępczej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Oleś P. (1983). System klaryfikacji: założenia, zastosowanie, przegląd niektórych technik. „Roczniki filozoficzne”, t. XXXI, z. 4, s. 87–105.
Ostrowska K. (2004). W poszukiwaniu wartości. Kraków: Wydawnictwo „Rubikon”.
Ostrowska K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa, Wydawnictwo „Fraszka Edukacyjna”.
Olbracht K. (2012). Wychowanie do wartości – w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji. „Pedagogia Christiana”, nr 1/29.
Scharf P., Hickey J. E., Moriarty T. (1973). Moral conflict and change in correctional setting. „Personnel and Guidance Journal”, vol. 51, nr 9, s. 660–663.
Sroczyńska M. (2015). Wartości religijne i orientacje rytualne współczesnej młodzieży w refleksji socjologiczne. „Konteksty Społeczne”, t. 3, nr 1 (5), s. 55–71.
Tarry H., Emler N. (2007). Attitudes, values and moral reasoning as predictors of delinquency. „British Journal of Developmental Psychology”, nr 25, s. 169–183.
Tischner J. (2000). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.
Wędzińska M. (2013). Człowiek na drodze do wartości. Myśl etyczna Maxa Schelera – implikacje pedagogiczne. „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 31–43.