Anyon J. (1980). Social Class and the Hidden Curriculum of Work. „Journal of Education”, vol. 162, nr 1.
Anyon J. (1981a). Social Class and School Knowledge. „Curriculum Inquiry”, vol. 11, nr 1.
Anyon J.(1981b). Elementary Schooling and Distinctions of Social Class. „Interchange”, vol. 12, nr 2–3.
Apple M. W. (1978). The New Sociology of Education: Analyzing Cultural and Economic Reproduction. „Harvard Educational Review”, vol. 48, nr 4.
Apple M. W. (2013). Can Education Change Society? New York: Routledge.
Aronowitz S., Giroux H. A. (1985a). Reproduction and Resistance in Radical Theories of Schooling , Aronowitz S., Giroux H. A., Education under Siege: The Conservative, Liberal, and Radical Debate over Schooling, W: London: Routledge & Kegan Paul.
Aronowitz S., Giroux H. A. (1985b). Radical Pedagogy and the Legacy of Marxist Discourse, W: Aronowitz S., Giroux H. A. Education under Siege: The Conservative, Liberal, and Radical Debate over Schooling. London: Routledge & Kegan Paul.
Bourdieu P., Passeron J.-C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. Neyman E.,Warszawa: PWN.
Bowles S., Gintis H. (1976). Schooling in Capitalist America: Educational Reform and the Contradictions of Economic Life. New York: Basic Books.
Darder A. (2015). Freire and Education. New York: Routledge: Tylor & Francis Group.
Dewey J. (2001). Democracy and Education. Hazleton: Penn State Electronic Classics Series.
Freire P. (1983). Education for Critical Consciousness. New York: Seabury Press.
Freir, P. (2002). Pedagogy of Hope: Reliving Pedagogy of the Oppressed, R.R. Barr (tłum.), New York: Continuum.
Freire P. (2005). Pedagogy of the Oppressed, M. B. Ramos (tłum.), New York – London: Continuum.
Giroux H. A. (1981). Ideology, Culture, and the Process of Schooling. Philadelphia: Temple University Press.
Giroux H. A. (1983). Theories of Reproduction and Resistance in the New Sociology of Education. „Harvard Educational Review”, vol. 53, nr 3.
Giroux H. A. (1988). Teachers as Intellectuals. Toward a Critical Pedagogy of Learning. New York: Bergin & Garvey.
Giroux H. A. (1989). Schooling as a Form of Cultural Politics: Toward a Pedagogy of and for Difference. W: Giroux H. A., McLaren P. (red.). Critical Pedagogy, the State, and Cultural Struggle. Albany: State University of New York Press.
Giroux H. A. (1994). Disturbing Pleasures. Learning Popular Culture. New York–London: Routledge.
Giroux H. A. (1997). Pedagogy and the Politics of Hope. Boulder: Westview Press.
Giroux H. A. (2005). Schooling and the Struggle for Public Life: Democracy’s Promise and Education’s Challenge (wyd. drugie). Boulder–New York: Paradigm Publishers.
Giroux H. A. (2005a). Border Crossings: Cultural Workers and the Politics of Education (wyd. drugie). New York: Routledge.
Gouldner A. (1976). The Dialectic of Ideology and Technology. New York: Seabury Press.
Habermas J. (1971). Knowledge and Human Interests. Shapiro J. (tłum.). Boston: Beacon Press.
Kruszelnicki W. (2016a). Neo-marksizm jako fundament radykalnej teorii edukacji, cz. I: Lata 1970–1980: aplikacja pojęć reprodukcji, hegemonii i ideologii w socjologii edukacji – rys historyczny. „Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja”, nr 1.
Kruszelnicki W. (2016b). Neo-marksizm jako fundament radykalnej teorii edukacji, cz. II: Henry’ego Giroux rewizje marksizmu dla filozofii edukacji. „Teraźniejszość – Człowiek–Edukacja”, nr 2.
Kwieciński Z. (2003). Przedmowa. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Macedo D. (1997). Remembering Paolo Freire. „JAC”, vol. 17, nr 3.
Nash R. J. (2000). Introduction. W: Brameld T., Education as Power. San Francisco: Caddo Gap Press.
Neill A. S. (1960). Summerhill. New York: Hart Publishing.
Rikowski G. (2002). Prelude: Marxist Educational Theory after Postmodernism. W: Hill D., McLaren P., Cole M., Rikowski G. (red.). Marxism Against Postmodernism in Educational Theory. Lanham: Lexington Books.
Shaull R. (2005). Foreword. W: Freire P. Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum.
Szahaj A. (1985). Interes–Poznanie–Dyskurs–Prawda. Jürgena Habermasa teoria poznania. „Studia Filozoficzne”, nr 4.
Thomas T. P. (1999). The Difficulties and Successes of Reconstructionist Practice: Theodore Brameld and the Floodwood Project. „Journal of Curriculum and Supervision”, vol. 14, nr 3.
Whitty G. (1985). Sociology and School Knowledge: Curriculum Theory, Research, and Politics. London: Methuen & Co. Ltd.
Willis P. (1977). Learning to Labour: How Working Class Kids Get Working Class Jobs? Farnborough: Saxon House.
Willis P. (1983). Cultural Production and Theories of Reproduction, . W: Barton L., Walker S. (red.). Race, Class and Education, London: Croom-Helm.
Witkowski L. (2007). W kręgu pedagogiki radykalnej. Dekonstrukcja–walka–etyczność. W: Witkowski L., Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa: IBE.
Witkowski L. (2009). O pamięć teoretyczną myśli pedagogicznej. W: Witkowski L., Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty–postaci–pojęcia–próby. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Witkowski L. (2009a). Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej. Kraków: Impuls.
Witkowski L. (2011). Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Kraków: Impuls.
Young M. F. D. (1976). Knowledge and Control. London: Collier-MacMillan.
Zielińska-Kostyło H. (2005). Rekonstrukcjonistyczne koncepcje zmiany społecznej poprzez edukację. Antropologia pedagogiczna Theodore’a Bramelda. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.