Opublikowane: 2024-07-10

Promoting the Well-Being Of the Elderly: Implications for Geragogy from Martin E. P. Seligman’s Concept Of Well-Being and other Selected Theories

Anna Leszczyńska-Rejchert
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.23

Abstrakt

W artykule przedmiotem analizy jest zagadnienie wspierania dobrostanu ludzi starszych (tj. osób mających 60 i więcej lat) rozpatrywane z punktu widzenia geragogiki jako subdyscypliny pedagogicznej analizującej edukacyjne aspekty starości i starzenia się człowieka. Celem artykułu jest ukazanie możliwości wspierania dobrostanu osób starszych w ramach oddziaływań geragogów. Teoretyczną ramę interpretacyjną stanowi tu koncepcja dobrostanu sformułowana przez Martina E. P. Seligmana, która opiera się na pięciu elementach, tj. pozytywnych emocjach i związkach, pochłonięciu oraz poczuciu sensu i osiągnięcia. Aby sformułować wskazania pod adresem praktyki skoncentrowanej na wspieraniu dobrostanu osób starszych posłużono się też koncepcją pozytywnego starzenia się. Obie koncepcje bowiem mają swoje źródła w psychologii pozytywnej i wzajemnie się dopełniają, stanowiąc niezwykle ważne inspiracje dla geragogiki. W tekście nawiązano również do innych teorii z zakresu nauk społecznych, m.in. teorii socjoemocjonalnej selektywności, teorii psychospołecznego rozwoju, teorii wychowania do starości oraz teorii wsparcia społecznego.

Słowa kluczowe:

dobrostan, geragogika, osoby starsze, pozytywne starzenie się, wspieranie dobrostanu

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Leszczyńska-Rejchert, A. (2024). Promoting the Well-Being Of the Elderly: Implications for Geragogy from Martin E. P. Seligman’s Concept Of Well-Being and other Selected Theories. Forum Pedagogiczne, 14(1), 301–312. https://doi.org/10.21697/fp.2024.1.23

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.