Opublikowane: 2024-09-06

Education and Peace in Anglo-Saxon Culture

Piotr Jednaszewski
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.3

Abstrakt

Edukacja i koncepcja pokoju powinny stanowić spójną całość dla ogółu społeczeństw. Wartości te kształtowane były na przestrzeni dziejów w zależności od kultury, historii kraju i panującej religii. Kultura Anglo-Saska wywodząca się z okresu wczesnego średniowiecza na obszarze Anglii, znacznie wykracza poza omawiany obszar historyczno-społeczny. Dzisiaj, mówiąc o krajach Anglo-Saskich, mamy na myśli kulturę Anglo-Amerykańską. Wartości nauczania o pokoju są zakorzenione w starej tradycji Chrześcijańskiej kształtującej państwowość opartą na wzajemnym zaufaniu pomiędzy ludem i władcami.  W okresie wczesnego średniowiecza etyczne fundamenty formowania się państwowości były nie tylko zdeterminowane przez zasady religijne, ale również pewne elementy kultury pogańskiej. Pokój kojarzony z chrześcijaństwem, miał znacznie głębszy wymiar i przenikał wiele obszarów życia społecznego, takich jak słowo pisane, naukę i sposób rozwiązywania konfliktów, symbolikę i sztukę. Dorobek tego okresu ewaluował na przestrzeni wieków pozostawiając bogatą spuściznę historyczną, mającą swój udział w bogactwie kultury Anglo-Amerykańskiej, również nazywanej kulturą Anglo-Saską.

Słowa kluczowe:

Kultura anglosaska, edukacja, pokój, tradycja chrześcijańska

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Jednaszewski, P. (2024). Education and Peace in Anglo-Saxon Culture. Forum Pedagogiczne, 14(2.2), 25–32. https://doi.org/10.21697/fp.2024.2.2.3

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.