Arendt H. (1961). Between Past and Future: Six exercises in political thought. New York: Viking Press (wyd. pol.: Arendt H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym: osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. M. Godyń, W. Madej. Warszawa: Fundacja Aletheia).
Google Scholar
Arendt H. (1991). Myślenie, tłum. H. Buczyńska-Garewicz. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.
Google Scholar
Arystoteles (2001). Polityka, tłum. L. Piotrowicz. W: Arystoteles. Dzieła wszystkie. T. VI. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Baudrillard J. (2001). Ameryka, tłum. R. Lis. Warszawa: Wydawnictwo sic!.
Google Scholar
Baudrillard J. (2001). Przed końcem. Rozmowy z Philippe’em Petit, tłum. R. Lis. Warszawa: Wydawnictwo sic!
Google Scholar
Baudrillard J. (2005). Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak. Warszawa: Wydawnictwo sic!.
Google Scholar
Baudrillard J. (1981). Simulacres et simulation. Paris: Galilée.
Google Scholar
Baudrillard J. (2005). Pakt jasności. O inteligencji zła, tłum. S. Królak. Warszawa: Wydawnictwo sic!
Google Scholar
Baudrillard J. (2005). Duch terroryzmu. Requiem dla Twin Towers, tłum. S. Królak. Warszawa: Wydawnictwo sic!
Google Scholar
Baudrillard J. (2005). O uwodzeniu, tłum. J. Margański. Warszawa: Wydawnictwo sic!
Google Scholar
Baudrillard J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne, jego mity i struktury, tłum. S. Królak. Warszawa: Wydawnictwo sic!
Google Scholar
Baudrillard J. (2006). W cieniu milczącej większości albo kres sfery społecznej, tłum. S. Królak. Warszawa: Wydawnictwo sic!
Google Scholar
Baudrillard J. (2007). Wymiana symboliczna i śmierć, tłum. S. Królak. Warszawa: Wydawnictwo sic!
Google Scholar
Berg H. C. (1983). Freie Schulen als Regelschulen. W: Zeitschrift für Pädagogik zum 8. Kongreβ der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Weiheim-Basel: Beltz Verlag.
Google Scholar
Carlgren F., Klingborg A. (2010). Wychowanie do wolności. Pedagogika Rudolfa Steinera. Obrazy i relacje z międzynarodowego ruchu szkół waldorfskich, tłum. M. Głażewski. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Dilthey W. (1987). O istocie filozofii i inne pisma, tłum. E. Paczkowska-Łagowska. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Encyclopaedia Britannica, hasło Education, dostępny na: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/179408/education (otwarto: 12.12.2013).
Google Scholar
Folkierska A. Wychowanie w perspektywie hermeneutycznej. W: Kwieciński Z., Witkowski L. (red.). (1990). Ku pedagogii pogranicza. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Ośrodek Studiów Kulturowych i Edukacyjnych.
Google Scholar
Głażewski M. (1996). O witalności szkoły. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza WSP.
Google Scholar
Głażewski M. (2010). Dystopia. Pedagogiczne konteksty teorii systemów autopojetycznych Niklasa Luhmanna. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Google Scholar
Gnitecki J. (1989a). Empiryczna koncepcja pedagogiki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Google Scholar
Gnitecki J. (1989b). Elementy metodologii badań w pedagogice hermeneutycznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Google Scholar
Gnitecki J. (1989c). Metodologiczne problemy pedagogiki prakseologicznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Google Scholar
Goethe J.W. (1967). Faust. Tragedii część pierwsza, tłum. Kościelski W. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Hartman J. (1997). Heurystyka filozoficzna. Wrocław: Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Hejnicka-Bezwińska T. (1990). Paradygmat pedagogiki instrumentalnej w Polsce. W: Kwieciński Z., Witkowski L. (red.). Ku pedagogii pogranicza. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Ośrodek Studiów Kulturowych i Edukacyjnych.
Google Scholar
Hejnicka-Bezwińska T. (1995). Edukacja–kształcenie–pedagogika. Fenomen pewnego stereotypu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Hessen S. (1973). Filozofia–Kultura–Wychowanie, wstęp: T. Nowacki, oprac. Hessenowa M. W: Hessen S.: „Źródła do dziejów myśli pedagogicznej”. T. XVII. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Google Scholar
Kamiński W. (1996). Człowiek dorosły w sytuacjach zagrożenia tożsamości W: Wujek T. (red.). Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.
Google Scholar
Key E. (2005). Stulecie dziecka, tłum. R. Moszczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar
Kmita J. (1982). Praktyka pedagogiczna i jej badanie w świetle teorii kultury. W: tenże (red.). Studia z teorii kultury i metodologii badań nad kulturą. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Konarzewski K. (1982). Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. Warszawa: PWN
Google Scholar
Kowalski S. (1979). Socjologia wychowania w zarysie Warszawa: PIW.
Google Scholar
Gwóźdź A., Hendrykowska M. (red.). (1995). Kronika filmu. Warszawa: wyd. Kronika – Marian B. Michalik.
Google Scholar
Król M., Arendt H. (1991). Przedmowa. W: Arendt H. (1991). Myślenie, tłum. H. Buczyńska-Garewicz. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.
Google Scholar
Kunowski S. (1993). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Google Scholar
Kwieciński Z. (1982). Konieczność–niepokój–nadzieja. Problemy oświaty w latach siedemdziesiątych. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Google Scholar
Kwieciński Z. (Jabłonna 15–17 grudnia 1988). Aporia edukacji wobec pęknięcia moralnego. Zarys problematyki. Referat na konferencję „Kultura jako czynnik rozwoju edukacji humanistycznej” (mps powielony).
Google Scholar
Kwieciński Z. (8.17.1987). Wspólnota złudzeń reformatorów oświaty i ich ekspertów. W: Badania oświatowe i polityka oświatowa. Materiały na konferencję „Badania oświatowe”, w ramach CPBP. Jabłonna p. Warszawą: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, IRWIR PAN (mps powielony).
Google Scholar
Kwieciński Z. (1990). Dynamika funkcjonowania szkoły. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kwieciński Z. (2011). Co robić? W: Kwieciński Z. Dylematy. Inicjatywy. Przebudzenia. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Google Scholar
Kwieciński Z. (2012). Nowe nierówności społeczne w edukacji wyższej. W: tenże, Pedagogie postu. Preteksty–konteksty–podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Lechte J. (1999). Panorama współczesnej myśli humanistycznej. Od strukturalizmu do postmodernizmu, tłum. T. Basznia. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar
Lichenberg G. C. (2005). Pochwała wątpienia. Bruliony i inne pisma, wybór, przekład, wstęp i przypisy: T. Zatorski. Gdańsk: wyd. słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Łotman J. (2008). Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury. Gdańsk: Wydawnictwo UG.
Google Scholar
Łukaszewicz R. (1990). W poszukiwaniu alternatywy humanistycznej: od zaufania edukacji do zaufania człowiekowi. W: Alternatywna pedagogika humanistyczna. konferencja w Jabłonnie k. Warszawy w dniach 29 listopada – 1 grudnia 1984: Zbiór studiów, red. B. Suchodolski, Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Markowski M. P. (2001). Słownik. W: Baudrillard J. Ameryka, tłum. R. Lis. Warszawa: Wydawnictwo sic!
Google Scholar
Mead M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka. Warszawa: WN.
Google Scholar
Mirski J. (1936). Wychowanie i wychowawca Warszawa: Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Muszyński H. (1976). Zarys teorii wychowania. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Mysłakowski Z. (1964). Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.
Google Scholar
Obuchowski K. (Jabłonna 24–26 listopada 1987). Mikro- i makroświat człowieka, referat na konferencję naukową „Strategia obrony i rozwoju cywilizacji humanistycznej” (mps powielony).
Google Scholar
Okoń W. (1981). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Olszewska-Dyoniziak B. (2000). Zarys antropologii kulturowej. Zielona Góra: Zachodnie Centrum Organizacji.
Google Scholar
Platon. Platon, Sofista. Polityk (1956), opr. Gromska D., tłum. W. Witwicki. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Pratt T. We are Creating Walmarts of Higher Education, dostępny na: http://www.theatlantic.com/education/archive/2013/12/we-are-creating-walmarts-of-higher-education/282619 (otwarto: 12.12.2013).
Google Scholar
Ritzer G. (2003). Makdonaldyzacja społeczeństwa, tłum. L. Stawowy. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA.
Google Scholar
Sawisz A. (1989). Szkoła a system społeczny. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Schulz R. (1992). Szkoła–instytucja–system–rozwój. Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Google Scholar
Suchodolski B. (1981). Społeczeństwo istniejące i społeczeństwo pożądane, „Studia Filozoficzne” nr 7–8.
Google Scholar
Suchodolski B. (1985). Kim jest człowiek? Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Szacki J. (1986). Znaniecki. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Szołtysek A. E. (1986). Kontrowersje wokół arystotelesowskich kategorii paidagogike i «politykon dzoon». „Studia Filozoficzne” nr 7.
Google Scholar
Witkowski L. (1988). Spór o edukację jako spór o zmianę społeczną. W: Nowak J. (red.) Oświata i wychowanie w okresie cywilizacyjnego przełomu. Warszawa: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
Google Scholar
Znaniecki F. (1987). Znaczenie rozwoju świata i człowieka. W: tenże. „Myśl i rzeczywistość” i inne pisma filozoficzne. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Znaniecki F. (1964). Social Groups in the Modern World. W: Freedom and Control in Modern Society. New York: Octagon Book.
Google Scholar