Arnheim R. (1978). Sztuka i percepcja wzrokowa, tłum. Mach J. Warszawa: WAiF.
Google Scholar
Borzym I. (1968). O wychowaniu estetycznym i twórczości rysunkowej dzieci. W: Wołoszynowa L. (red.). Materiały do nauczania psychologii, seria II, t. 3. Warszawa: PWN, s. 577–640.
Google Scholar
Bruner J. S. (1971). O poznawaniu. Szkice na lewą rękę, tłum. Krasińska E.. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Bruner J. S. (1982). Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznania, tłum. Mroziak B. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Brodersen I., Dammann R. (2005). Kwestia spojrzenia, tłum. Bagłajewska-Miglus E. W: Kafka. Pismo środkowoeuropejskie. Berlin: Goethe-Institut e.V.
Google Scholar
Buczyńska-Garewicz H. (1980). Słowo wstępne. W: Bense M. Świat przez pryzmat znaku, tłum. Garewicz J.. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Chomsky N. (1982). Zagadnienia teorii składni, tłum. Jakubczak I. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Clark J. M., Paivio A. (1989). Dual coding theoryand education. „Educational Psychology Review”, vol. 3. New York: Plenum Press.
Google Scholar
Cybulska-Piskorek J. (1976). Twórczość plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Debesse M., Mialaret G. (1988). (red.). Rozprawy o wychowaniu, tłum. Zakrzewska Z., t. 1. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Didkowska B. (2015). Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język wizualny nowych mediów. Toruń: WN UMK.
Google Scholar
Gardner H. (1990). Art education and human development. Los Angeles, CA: Getty Center for Education in the Arts.
Google Scholar
Gloton R. Clero C. (1985). Twórcza aktywność dziecka, tłum., przedmowa Wojnar I. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Guilford J. P. (1978). Natura inteligencji człowieka, tłum. Czarniawska B., Kozłowski W., Radzicki J. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Guiraud P. (1976). Semantyka, tłum. Cichowicz S. Warszawa: WP.
Google Scholar
Kielar-Turska M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Kościelecki S. (1976). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Krauze-Sikorska H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Poznań: WN UAM.
Google Scholar
Krywult E. (1982). Związek aktywności werbalnej z aktywnością rysunkową dziecka w wieku przedszkolnym. Praca doktorska. Katowice: Uniwersytet Śląski. [Praca napisana pod kierunkiem doc. dr hab. B. Jaślarowej].
Google Scholar
Kurcz I. (2005). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Limont W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: UMK.
Google Scholar
Lowenfeld V., Brittain W. L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Luquet G. H. (1927). Le dessin enfantin. Paris: Alcan.
Google Scholar
Marciniak T. (1976). Problem wychowania plastycznego. Warszawa: NK.
Google Scholar
Moniuszko A. (1982). Ciało sztuki. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Paivio A. (1986). Mental Representations A Dual Coding Approch. „Oxford Psycgology Series”, nr 9. New York Clarendon Press Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Palka S. (2005). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Parnowska-Kwiatowska (1960). Bazgrota i rysunek dziecka. Warszawa: NK.
Google Scholar
Piaget J. (1981). Równoważenie struktur poznawczych: centralny problem rozwoju. Szeminska A. (red.), tłum. Zakrzewska Z. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Piaget J. (1998). L’éducation artistique et la psychologie de l’enfant. W: De la pédagogie. Paris: Odile Jacob.
Google Scholar
Podlawska D., Płóciennik I. (2004). Słownik wiedzy o języku. Bielsko-Biała: PARK.
Google Scholar
Popek S. (1978). Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Popek R. (1998). Z badań nad uzdolnieniami plastycznymi młodzieży. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Read H. (1976). Wychowanie przez sztukę, tłum. Trojanowska-Kaczmarska A., wstęp Wojnar I. Warszawa–Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Sausurre F. de (2002). Kurs językoznawstwa ogólnego, tłum. Kasprzyk K. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Stasiakiewicz M. P. (2000). Prototypowy obraz świata w rysunku dziecka. Toruń–Poznań: Wyd. EDYTOR.
Google Scholar
Szuman S. (1931). Badania nad rozwojem rozumienia obrazów o symbolicznej treści u dzieci i młodzieży. Warszawa–Lwów–Kraków: Wyd. Naukowe Towarzystwa Pedagogicznego, Książnica – Atlas.
Google Scholar
Szuman S. (1985). Geneza przedmiotu. W: Dzieła wybrane, t. 1. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Szuman S. (1990). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Szuścik U. (1999). Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka. Cieszyn: Filia Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie.
Google Scholar
Szuścik U. (2006). Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Tomasello M. (2002). Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, tłum. Rączaszek J. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Trojanowska-Kaczmarska A. (1971). Dziecko i twórczość. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Trojanowska A. (1983). Dziecko i plastyka. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Tyszkowa M. (1993). Przedmowa do wydania polskiego. W: Wallon P., Cambier A., Engelhart D. Rysunek dziecka, tłum. Gałkowski R. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Wallon Ph., Cambier A., Engelhart D. (1993). Rysunek dziecka, tłum. Gałkowski R. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Wojnar I. (1980). Teoria wychowania estetycznego. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Wygotski L. S. (1971). Wybrane prace psychologiczne, tłum., wstępu Franus E., tłum. całości Flesznerowa E., Fleszner J. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Wygotski L. S. (1978). Narzędzie i znak w rozwoju dziecka, tłum. Grell B. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Wygotski L. S. (1989). Myślenie i mowa, tłum. Flesznerowa E., Fleszner J. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Zalewska-Pawlak M. (1988). Wychowanie estetyczne dziecka w wieku przedszkolnym. Geneza i rozwój problematyki w polskiej teorii pedagogicznej. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Zwolińska K., Malicki Z. (1974). Mały słownik terminów plastycznych. Warszawa: WP.
Google Scholar
Żegleń U. M. (2000). Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury. Toruń: UMK.
Google Scholar