Opublikowane: 2016-11-16

Preferencje aksjologiczne nauczycieli a postrzeganie wartości przez uczniów

Marcin Fankanowski
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/10.21697/fp.2016.2.13

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki przeprowadzonego przez autora badania na temat rozumienia wartości przez uczniów i ich nauczycieli. Zadaniem respondentów było określenie za pomocą skali obejmującej kontinuum między opcją pragmatyczno-egocentryczną a opcją aksjologiczno-obiektywistyczną sensu takich pojęć, jak „prawda”, „mądrość”, „sprawiedliwość” i „altruizm”. Ponadto starano się empirycznie sprawdzić, jaki wpływ wywarli, zdaniem uczniów, nauczyciele na ich rozumienie wartości. Na podstawie badania można skonstatować istotne przesunięcie pojmowania wartości przez uczniów w kierunku pragmatyczno-egocentrycznym w stosunku do odpowiedzi udzielonych przez nauczycieli. Odnośnie do drugiej kwestii, zdaniem młodzieży, nauczyciele mają minimalny wpływ na wartości, jakimi kierują się uczniowie.

Słowa kluczowe:

wartości, wychowanie, prawda, mądrość, sprawiedliwość, altruizm

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Fankanowski, M. (2016). Preferencje aksjologiczne nauczycieli a postrzeganie wartości przez uczniów. Forum Pedagogiczne, 6(2/1), 199–214. https://doi.org/10.21697/10.21697/fp.2016.2.13

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.