Opublikowane: 2016-11-16

Czynnik metrorytmiczny i melodyczny z zapamiętywanie informacji. Badanie eksperymentalne

Ludwika Konieczna-Nowak , Grażyna Dzwonkowska
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2015.1.07

Abstrakt

Niniejszy artykuł prezentuje przebieg i rezultaty badania eksperymentalnego, którego celem było sprawdzenie, czy element muzyczny, w postaci czynnika metrorytmicznego i melodycznego, wpłynie na trafność zapamiętywania przypadkowych ciągów cyfr przez dzieci w wieku szkolnym. Biorące udział w badaniu dzieci (n=33) przypisane zostały losowo do trzech grup. Zadanie postawione przed nimi dotyczyło zapamiętania ciągu przypadkowych cyfr i odnotowania ich w odpowiedniej kolejności. Forma prezentacji informacji do zapamiętania różniła się między grupami: 1) odczyt, 2) zrytmizowany odczyt, 3) śpiew. Analiza wariancji nie wykazała istotnych statystycznie różnic między osiągnięciami grup w zakresie dekodowania podawanych treści, opis ilościowy sugeruje jednak trend na korzyść umuzycznionych form prezentacji.

Słowa kluczowe:

zapamiętywanie informacji przez dzieci, czynnik metrorytmiczny, czynnik melodyczny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Konieczna-Nowak, L., & Dzwonkowska, G. (2016). Czynnik metrorytmiczny i melodyczny z zapamiętywanie informacji. Badanie eksperymentalne. Forum Pedagogiczne, 5(1), 89–97. https://doi.org/10.21697/fp.2015.1.07

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.