Opublikowane: 2016-11-16

Nadzieja podstawowa a poczucie sensu życia i lęk przed śmiercią u młodzieży akademickiej

Rafał Pabich
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2015.1.09

Abstrakt

Celem prezentowanych badań była weryfikacja zależności między nadzieją podstawową a poczuciem sensu życia i lękiem przed śmiercią u młodzieży akademickiej. Zastosowano trzy metody do pomiaru zmiennych: Kwestionariusz Nadziei Podstawowej (BHI-12) Jerzego Trzebińskiego i Mariusza Zięby, Skalę Sensu Życia (PLT) J. C. Crumbaugha oraz Kwestionariusz Lęku Przed Śmiercią i Umieraniem (FVTS) Randolfa Ochsmanna.
Uzyskane rezultaty badań potwierdzają postawione hipotezy o istnieniu związków pomiędzy poziomem nadziei podstawowej a poczuciem sensu życia i lękiem przed śmiercią: im wyższa nadzieja podstawowa, tym wyższe poczucie sensu życia oraz im wyższy poziom nadziei podstawowej, tym mniejszy lęk przed śmiercią. Lęk przed śmiercią w okresie podejmowania samodzielnego życia wyraża się przede wszystkim w obawie przed unicestwieniem, utratą własnego „ja” oraz w lęku przed utratą bliskich osób

Słowa kluczowe:

nadzieja podstawowa, lęk przed śmiercią, poczucie sensu życia

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pabich, R. (2016). Nadzieja podstawowa a poczucie sensu życia i lęk przed śmiercią u młodzieży akademickiej. Forum Pedagogiczne, 5(1), 119–134. https://doi.org/10.21697/fp.2015.1.09

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.