Barton K.C., Ho L.Ch. (2020). Cultivating sprouts of benevolence: a foundational principle for curriculum in civic and multicultural education. „Multicultural Education Review”, nr 12(3), s. 157-176.
DOI: https://doi.org/10.1080/2005615X.2020.1808928
Google Scholar
Bauman Z. (2016). Obcy u naszych drzwi, tłum. Mincer W., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Byram M. (2012). Language awareness and (critical) cultural awareness – relationships, comparisons and contrasts. „Language Awareness”, nr 21, s. 5-13.
DOI: https://doi.org/10.1080/09658416.2011.639887
Google Scholar
Dobrołowicz, J. Garbat, A. (2022). Pomoc, integracja i wsparcie edukacyjne dzieci z Ukrainy w świetle analizy strony internetowej Świętokrzyskiego Kuratorium Oświaty w Kielcach. W: Zbróg Z. (red.). Dzieci z Ukrainy – pomoc, integracja i wsparcie edukacyjne w przedszkolu, w szkole i w instytucjach samorządowych. Kielce: KTN.
Google Scholar
Dobrowolska B. (2015). Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły. Studium społeczno-pedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Głażewska E. (2020). Wartość kompetencji międzykulturowych. „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova”, t. 5, s. 327-341, dostępny na:
DOI: https://doi.org/10.17951/en.2020.5.327-341
Google Scholar
https://journals.umcs.pl/en/article/view/10291/pdf (otwarty 30.05.2023).
Google Scholar
#Pomagamy UA, Twitter, Straż Graniczna, dostępny na:
Google Scholar
https://twitter.com/Straz_Graniczna?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor (otwarty 30.05.2023).
Google Scholar
Hramiak A. (2015). Applying the framework for culturally responsive teaching to explore the adaptations that teach first beginning teachers use to meet the needs of their pupils in school. „Cogent Education”, nr 2, s. 1-14.
DOI: https://doi.org/10.1080/2331186X.2015.1108950
Google Scholar
Januszewska, E. (2023). O spotkaniu z Innym, W: Paluch M. (red.). Słownik wyrazów ratujących życie. Warszawa: UKSW.
Google Scholar
Jasionowicz, M., (2006). Strona www, W: Pisarek W. (red.). Słownik terminologii medialnej, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Jemielniak D. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia”, nr 154, s. 97-116, dostępny na:
Google Scholar
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-fb0ecbb3-c67d-4d66-9410-86c3a1d35210 (otwarty 30.05.2023).
Google Scholar
Kapuściński R. (2006). Ten Inny. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Kozinets R. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online, tłum. Brzozowska-Brywczyńska M., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kula M. (2014). Kartki z socjologii historycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Lesar I., Cuk I., Pecek M. (2006). How to improve the inclusive orientation of Slovenian primary school – the cae of Romani and migrant children from former Yugoslavia. „European Journal of Teacher Education”, nr 29 (3), s. 387-399.
DOI: https://doi.org/10.1080/02619760600795262
Google Scholar
Levine P. A. (2015). Uleczyć traumę, tłum. Mazurczak Z., Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar
Levey G. B. (2012). Interculturalism vs. Multiculturalism: A Distinction without a
Google Scholar
Difference? „Journal of Intercultural Studies”, nr 33 (2), s. 217–224.
Google Scholar
Łuczewski, M. Bednarz-Łuczewska, P. (2012). Analiza dokumentów zastanych. W: Jemielniak D. (red.). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Madalińska-Michalak J. (2013). Emocje i praca nauczycieli. Rozwój kompetencji emocjonalnych nauczycieli a jakość szkoły. „Studia Dydaktyczne”, 24/25, 235-252, dostępny na: https://docplayer.pl/24830024-Edukacja-emocjonalna-aspekty-teoretyczne.html (otwarty 30.05.2023).
Google Scholar
Nikitorowicz, J. (2020). Ku globalnemu paradygmatowi współistnienia kultur w warunkach ustawicznych migracji, „Kultura i Edukacja”, nr 3, s. 17-31, dostępny na:
DOI: https://doi.org/10.15804/kie.2020.03.02
Google Scholar
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_15804_kie_2020_03_02 (otwarty 30.05.2023).
Google Scholar
Nikitorowicz, J. (2022). Kultura pokoju jako zadanie edukacyjne w ustawicznym procesie kształtowania się tożsamości. W: Kryńska E. J., Kalisz Ł., Suplicka A. (red.). Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. T. 2. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
DOI: https://doi.org/10.15290/dhmgz.02.2022.03
Google Scholar
Nikitorowicz J. (2018). Odpowiedzialność edukacji za kreowanie dialogu międzykulturowego. „Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne”, nr 1, s. 76-88, dostępny na: https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/3812/3339 (otwarty 30.05.2023).
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.08
Google Scholar
Przecławska, A. (2000). Przestrzeń życia człowieka – między perspektywą mikro i makro, W: Przecławska A., Theiss W. (red.). Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek. Pamięci Profesora Ryszarda Wroczyńskiego, Warszawa: „Żak”.
Google Scholar
Szatur-Jaworska, B. (2010). Metody zbierania danych – analiza dokumentów. W: Szatur-Jaworska B. (red.). Ewaluacja w służbach społecznych. Warszawa: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, dostępny na:
Google Scholar
http://rszarf.ips.uw.edu.pl/ewalps/teksty/podrecznik_ips9.pdf (otwarty 30.05.2023).
Google Scholar
Szplit A., Tamborska, P. (2022). Budowanie środowiska dwujęzycznego w polskim przedszkolu jako przykład procesów integracyjnych – analiza przypadku. W: Zbróg Z. (red.). Dzieci z Ukrainy – pomoc, integracja i wsparcie edukacyjne w przedszkolu, w szkole i w instytucjach samorządowych, Kielce: KTN.
Google Scholar
Stworzyliśmy niezwykle elastyczny system przyjęcia do szkół ukraińskich dzieci – wykład ministra Przemysława Czarnka w Akademii Kultury Społecznej i Medialnej (MEiN wpis z 18.05.2022), dostępny na:
Google Scholar
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/stworzylismy-niezwykle-elastyczny-system-przyjecia-do-szkol-ukrainskich-dzieci--wyklad-ministra-przemyslawa-czarnka-w-akademii-kultury-spolecznej-i-medialnej (otwarty 30.05.2023).
Google Scholar
Watkins M., Noble G. (2022). Reconstituting teachers’ professional knowledge: using Cultural Studies to rethink multicultural education. „Continuum”, nr 36(5), s. 671-684.
DOI: https://doi.org/10.1080/10304312.2022.2049212
Google Scholar
Yilman F. (2016). Multiculturalism and multicultural education: A case study of teacher candidates’ perceptions. „Cogent Education”, nr 3, s. 1-13,
DOI: https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1172394
Google Scholar
Zilliacus H., Holm G., Sahlström F. (2017). Taking steps towards institutionalising multicultural education – The national curriculum of Finland. „Multicultural Education Review”, nr 9(4), s. 231-248.
DOI: https://doi.org/10.1080/2005615X.2017.1383810
Google Scholar
Zimbardo P. Sword R. Sword R. (2013). Siła czasu, tłum. Cybulko A., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar