Antończak-Świder K., Fudali K., Falgier J., Krzowski M., Perczyk M., Simonides P. (2017). Uczenie przez całe życie. Rynek pracy w Małopolsce 2016. Kraków: WUP w Krakowie.
Google Scholar
Bagnall Ch.L., Skipper Y., Fox C.L. (2020). You’re in this world now: Students’, teachers’ and parents’ experiences of school transition and how they feel it can be improved. „British Journal of Educational Psychology”, nr 90 (1), s. 206-226. https://doi.org/10.1111/bjep.12273
DOI: https://doi.org/10.1111/bjep.12273
Google Scholar
Bencsik A., Horváth-Csikós G., Juhász T. (2016). Y and Z Generations at Workplaces. „Journal of Competitiveness”, nr 8(3), s. 90-106. https://doi.org/10.7441/joc.2016.03.06
DOI: https://doi.org/10.7441/joc.2016.03.06
Google Scholar
Chilewa E.A., Osaki K. (2022). The Effectiveness of Guidance and Counseling Practices on Students’ Career Development in Secondary Schools in Temeke Municipality. „Journal of Humanities and Education Development”, nr 4(1), s. 160-181. https://dx.doi.org/10.22161/jhed.4.1.17
DOI: https://doi.org/10.22161/jhed.4.1.17
Google Scholar
Czerw M., Bielas K. (2020). Rola doradcy zawodowego w kształtowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej w opinii studentów. „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 4, s. 79-88.
Google Scholar
Boguszewski R. (2022). Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży. Młodzież 2021. CBOS, s. 62-82. https://kcpu.gov.pl/wp-content/uploads/2023/01/Mlodziez-2021-raport_uzupelniony.pdf
Google Scholar
Drabik-Podgórna V. (2018). Znaczenie kontekstów rodzinnych w konstruowaniu karier w nowych koncepcjach poradnictwa. „Wychowanie w Rodzinie”. T. XIX, s. 321-339.
DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/170525
Google Scholar
Faraniec G. (2023). Nauczyciel facylitatorem ucznia w świecie zmian i niepewności (kompetencje naucyciela). Warszawa: IBE.
Google Scholar
GUS (2013). Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków. Warszawa: GUS.
Google Scholar
Guziuk-Tkacz M. (2022). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”.
Google Scholar
Kanclerz B., Myszka-Strychalska L., Buchnat M., Chmura-Rutkowska I., Cybal-Michlska A., Cytlak I., Jaskulska S., Kozłowska A., Marciniak M., Szafran J., Wawrzyniak-Beszterda R. (2022). Psychological and pedagogical help as well as educational and vocational counseling in schools as necessary elements of universal prophylaxis. Research examples and recommendations for the design of educational and preventive activities. Poznan City Educational Research 2021. „Resocjalizacja Polska. Polish Journal of Social Rehabilitation”, nr 24, s. 427-449.
Google Scholar
Kamieniecka M. (2015). Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych. Raport podsumowujący. Warszawa: IBE.
Google Scholar
Klementowska A (2018). Aktywność uczniów w zakresie wyboru drogi edukacyjno-zawodowej na III etapie edukacyjnym. „Problemy Profesjologii”, nr 1, s. 163-170.
Google Scholar
Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Kuczerska D., Smoląg K. (2018). Oferty pracy a oczekiwania potencjalnych pracowników z pokolenia Y i Z. „Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej”, nr 31, s. 134-144.
DOI: https://doi.org/10.17512/znpcz.2018.3.11
Google Scholar
Liyadipita H. (2022). Access to and Use of Career Guidance and Counseling Services by Female Students in Secondary Schools in Sri Lanka (A study based on the Badulla District, Welimada Educational Zone). Conference Paper. 2nd International Research Symposium. Faculty of Education. Universisty of Colombo. https://www.researchgate.net/publication/367241586_Access_to_and_Use_of_Career_Guidance_and_Counseling_Services_by_Female_Students_in_Secondary_Schools_in_Sri_Lanka_A_study_based_on_the_Badulla_District_Welimada_Educational_Zone
Google Scholar
Łukaszewicz A., Sołtysińska G. (2003). Szkolny doradca zawodowy. Warszawa: KOWEZiU.
Google Scholar
Monitor Polski. 2023. Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 20 stycznia 2023 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (D.U. z 2023 r., poz. 145). https://dziennikustaw.gov.pl/M2023000014501.pdf
Google Scholar
Mysior R. (2015). Ewolucja szkolnego doradztwa zawodowego w ocenie uczniów i studentów. „Problemy Współczesnej Pedagogiki”, nr 1(1), s. 71-83.
Google Scholar
Nawój-Połoczańska J. (2020). Doradztwo zawodowe u progu zmian. „Szkoła – Zawód – Praca”, nr 19, s. 107-123.
Google Scholar
Pardej K. (2024). Pomoc doradcy zawodowego uczniom w wyborze szkoły ponadpodstawowej oraz zawodu poszukiwanego na rynku pracy. „Rynek Pracy”, nr 188 (1), s. 89-106.
Google Scholar
Paszkowska-Rogacz A. (2002). Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej. Warszawa: KOWEZiU.
Google Scholar
Savickas M.L, Nota L., Rossier J., Dauwalder J.P, Duarte M.E., Guichard J., Soresi S., van Esbroeck R., van Vianen A.E.M. (2009). Life designing. A paradigm for career construction in the 21st century. „Journal of Vocational Behavior”, vol. 75, nr 3, s. 239-250.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.04.004
Google Scholar
Sobierajski T. (2013). Doradztwo zawodowe. Uniwersalizm i konceptualizacja. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.
Google Scholar
Szast M. (2023). Aspiracje życiowe młodzieży. W: Nowakowski P.T. (red.). Jaka jest współczesna młodzież. Warszawa: IBE. https://www.researchgate.net/publication/376186176_Jaka_jest_wspolczesna_mlodziez
Google Scholar
Super D.E (1975). The Psychology of Careers. Nowy Jork: Harper & Row, za: Drabik-Podgórna V. (2018). Znaczenie kontekstów rodzinnych w konstruowaniu karier w nowych koncepcjach poradnictwa. „Wychowanie w Rodzinie”. T. XIX, s. 321–339.
Google Scholar
Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. 2019, poz. 325).
Google Scholar
Thong M.H., Ngoc T.B. (2022). Factors Affecting Secondary School Students’ Choice of High School in Tra Vinh Province, Viet Nam. „European Journal of Educational and Development Psychology”, nr 10(3), s. 18-32.
DOI: https://doi.org/10.37745/ejedp.2013/vol10n31832
Google Scholar
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030. Polityka na rzecz rozwijania umiejętności zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie (2020). Warszawa: MEiN. https://zsu2030.mein.gov.pl/app/files/ZSU2030_szczegolowa.pdf
Google Scholar