Opublikowane: 2025-08-27

Pomoc doradcy zawodowego w wyborze technikum w opinii nauczycieli przedmiotów zawodowych

Katarzyna Pardej
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2025.1.18

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań własnych, których celem było poznanie opinii nauczycieli przedmiotów zawodowych na temat tego, czy naukę w technikum podejmują uczniowie, którzy ich zdaniem poradzą sobie na rynku pracy jako absolwenci. W badaniach jakościowych wykorzystano technikę badawczą jaką jest indywidualny wywiad pogłębiony. Analizę materiału badawczego przeprowadzono z wykorzystaniem programu MAXQDA 2024. Próbę badawczą stanowili nauczyciele przedmiotów zawodowych uczący w technikum zawodów deficytowych N=13. Według respondentów doradztwo zawodowe jest potrzebne, a każdy doradca powinien znać specyfikę zawodu od strony praktycznej. Ich zdaniem na rynku pracy poradzą sobie uczniowie, których rodzice prowadzą rodzinny biznes związany z zawodem, którego uczeń się uczy, posiadający kompetencje społeczne, mający wysoką średnią ocen, posiadający dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, mający realne wyobrażenie na temat oczekiwań od pracodawcy i dokształcający się.

Słowa kluczowe:

polska szkoła średnia, technikum, wybór szkoły ponadpodstawowej, przejście, trzeci próg edukacyjny, doradztwo zawodowe, proces decyzyjny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pardej, K. (2025). Pomoc doradcy zawodowego w wyborze technikum w opinii nauczycieli przedmiotów zawodowych. Forum Pedagogiczne, 15(1), 213–223. https://doi.org/10.21697/fp.2025.1.18

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.