Published: 2019-09-04

The Problem of Religious Education in Pluralistic Society

Piotr Moskal
Pedagogical Forum
Section: Topic
https://doi.org/10.21697/fp.2019.2.03

Abstract

W tekście pokazuję, że możliwa jest religijna edukacja w społeczeństwie pluralistycznym, to znaczy zróżnicowanym pod względem religijnym, światopoglądowym, kulturowym i etnicznym, o ile wspólnota religijna i wspólnota obywatelska trafnie rozpoznają swoją naturę i celowość. Charakteryzuję naturę obu społeczności, naturę edukacji, naturę edukacji religijnej oraz omawiam odpowiedzialność obu wspólnot za kształt edukacji. Wskazuję na to, że katolicka edukacja uznaje prawo do wolności religijnej i w tym sensie godzi się na religijny pluralizm, a także szanuje autonomię rzeczywistości ziemskich, a więc m.in. świeckość państwa i wartość różnych nauk. Twierdzę, że z punktu widzenia społeczeństwa pluralistycznego istnienie edukacji katolickiej powinno być akceptowalne. Edukacja ta nie sprzeciwia się prawu do istnienia w społeczeństwie różnych dyskursów, a jedynie korzysta z prawa do obecności w życiu publicznym także jej dyskursu.

Download files

Citation rules

Moskal, P. (2019). The Problem of Religious Education in Pluralistic Society. Pedagogical Forum, 9(2/1), 37–45. https://doi.org/10.21697/fp.2019.2.03

Cited by / Share


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.