Opublikowane: 2023-09-01

RAISING A BOY AND A GIRL - PERSONALITY TRAITS THAT MOTHERS DEVELOP AND PREVENT FROM DEVELOPING IN THEIR PRESCHOOL-AGE SONS AND DAUGHTERS

Agnieszka Szymańska , Elżbieta Aranowska
Forum Pedagogiczne
Dział: Colloquia
https://doi.org/10.21697/fp.2023.1.23

Abstrakt

Celem było sprawdzenie, czy wybór cech osobowości, które matki wychowujące synów i córki chcą i nie chcą, aby dzieci rozwinęły, różni się między grupami.
W badaniu wzięło udział 158 matek dzieci uczęszczających do przedszkoli (82 matki chłopców i 76 matek dziewcząt) w Polsce. Analizy przeprowadzono przy użyciu: (a) algorytmów text mining, (b) maszyny wektorów nośnych oraz (c) współczynnik λ Aranowskiej, testującego zgodę między odpowiedziami respondentów.
W przypadku pożądanych celów matki chłopców wybierają cele, które są zgodne ze stereotypem mężczyzny, ale starają się także rozwijać cechy wspólnotowości. Matki dziewcząt wybierają cele związane głównie z tworzeniem niezależności, zaradności i wspólnotowości.

Słowa kluczowe:

cele rodzicielskie, kształtowanie cech osobowości, algorytmy text mining, maszyna wektorów nośnych

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Szymańska, A., & Aranowska, E. (2023). RAISING A BOY AND A GIRL - PERSONALITY TRAITS THAT MOTHERS DEVELOP AND PREVENT FROM DEVELOPING IN THEIR PRESCHOOL-AGE SONS AND DAUGHTERS. Forum Pedagogiczne, 13(1), 335–351. https://doi.org/10.21697/fp.2023.1.23

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.