Bachman, W. (1990). Geragogika jako kompleks zadań pedagogiki specjalnej. Edukacja, 1.
Google Scholar
Borzym, A. (2010). Oddziaływania niefarmakologiczne w otępieniu. In T. Parnowski (Ed.). Choroba Alzheimera (pp. 49–51). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
DSM IV (2012). Kryteria diagnostyczne według DSM-IV-TR. Wrocław: Urban & Partner.
Google Scholar
Długosz-Mazur, E., Bojar, I., & Gustaw, K. (2013). Niefarmakologiczne metody postępowania u chorych z otępieniem. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 19(4), 458–462.
Google Scholar
Fox, H. (2015). What relaxation techniques and therapies are good for dementia care? Live better with dementia. Retrieved from: https://dementia.livebetterwith.com/blogs/advice/what-relaxation-techniques-and-therapies-are-good-for-dementia-care (2019.10.24).
Google Scholar
Freud, S. (1972). The psychopathology of everyday life of Sigmund Freud. New York: W. W. Norton.
Google Scholar
Fukui, H., Arai, A., & Toyoshima, K. (2012). Efficacy of Music Therapy in Treatment for the Patients with Alzheimer’s Disease. International Journal of Alzheimer’s Disease, 10.
DOI: https://doi.org/10.1155/2012/531646
Google Scholar
Guétin, S., Portet, F., Picot, M.C., Pommié, C., Messaoudi, M., Djabelkir, L., Olsen, A.L., Cano, M.M., Lecourt, E., & Touchon, J. (2009). Effect of Music Therapy on Anxiety and Depression in Patients with Alzheimer’s Type Dementia: Randomised, Controlled Study. Dement Geriatr Cogn Disord, 28, 36–46. DOI: 10.1159/000229024
DOI: https://doi.org/10.1159/000229024
Google Scholar
Hartig, T., Mang, M., & Evans, G. W. (1991). Restorative effects of natural environment experiences. Environment and behavior, 23 (1), 3–26.
DOI: https://doi.org/10.1177/0013916591231001
Google Scholar
Hasomed (2012). Komputerowo wspomagana rehabilitacja chorych z zaburzeniami funkcji poznawczych. Retrieved from: Rehacom, https://www.biomed.org.pl/materialy/_upload/KATOLOGIiFOLDERY/Katalog_RehaCom_2012_web_m.pdf (2019.04.09).
Google Scholar
Hooghiemstra, A., & Eggermont, L. (2012). Study protocol: Exercise and cognition in sedentary adults with early-onset dementia. BMC Neurol, 16, 12–75.
DOI: https://doi.org/10.1186/1471-2377-12-75
Google Scholar
Ikemata, Sh., Momose, Y. (2017). Effects of a progressive muscle relaxation intervention on dementia symptoms, activities of daily living, and immune function in group home residents with dementia in Japan. Jpn J Nurs Sci, 14(2), 135–145. Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5396310/ (2019.10.15)
DOI: https://doi.org/10.1111/jjns.12147
Google Scholar
Kaplan, R., & Kaplan, S. (1989). The experience of nature: A psychological perspective. CUP Archive.
Google Scholar
Kaplan, H., Sadock B., & Sadock, V. (2001). Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.
Google Scholar
Kłoszewska, I. (2012). Niefarmakologiczne postępowanie w otępieniu. In: Diagnostyka i leczenie otępień. Rekomendacje zespołu ekspertów Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego. Medisfera, pp. 106–108.
Google Scholar
Lancioni, G., O’Reilly, M., Singh, N., Sigafoos, J., Grumo, G., Pinto, K., Stasolla, F., Signorino, M., & Groeneweg, J. (2013). Assessing the impact and social perception of self-regulated music stimulation with patients with Alzheimer’s disease. Research in Developmental Disabilities, 34, 139–146.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2012.07.026
Google Scholar
Liberati, G., & Raffone, A. (2012). Cognitive reserve and its implication for rehabilitation and Alzheimer`s disease. Cogn Process, 1 (1), 1–12.
DOI: https://doi.org/10.1007/s10339-011-0410-3
Google Scholar
Mottram, P. (2003). Art Therapy with Clients Who have Dementia. Art Therapy Service, Manchester Mental Health and Social Care Trust, 2(2), 272–277. DOI: https://doi.org/10.1177/1471301203002002010.
DOI: https://doi.org/10.1177/1471301203002002010
Google Scholar
Osman, S., Tischler, V., & Schneider, J. (2016). ‘Singing for the Brain’: A qualitative study exploring the health and well-being benefits of singing for people with dementia and their carers. Dementia, 15(6), 1326–1339.
DOI: https://doi.org/10.1177/1471301214556291
Google Scholar
Pietraszek-Kusik, H. Demencja. metody oddziaływań pozafarmakologicznych. Retrieved from: http://www.przeglad.amp.edu.pl/uploads/2015/1/28_1_42_2015.pdf (10.04.2019).
Google Scholar
Ponichtera-Kasprzykowska, M., Pękala, K., & Sobów, T. (2013). Niefarmakologiczne strategie postępowania w zaburzeniach zachowania towarzyszących otępieniu. Aktualności Neurolologiczne, 13(4), 304.
Google Scholar
Relaxation Techniques for People with Dementia. Retrieved from: https://www.active-minds.org/news/relaxation-techniques-for-people-with-dementia/ (2019.10.24).
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190075934.003.0002
Google Scholar
Romeo, B., & Eder, G. (1992). Selbst-Erhaltungs-Terapie (SET): Konzept einer neuropsychologischen Therapiebei Alzheimer-Kranken. Gerontopsychologie und Psychiatrie, 4, 267–282.
Google Scholar
Rusowicz, J. (2017). Muzykoterapia w chorobie Alzheimera. Polskie Pismo Muzykoterapeutyczne, 4, 32–33.
Google Scholar
Romero B. SET Institute (2019). Retrieved from: http://www.set-institut.de/Strona_polska/body_strona_polska.html (10.04.2019).
Google Scholar
Rylatt, P. (2012). The benefits of creative therapy for people with dementia. Nursing Standard, 26(33), 42–47.
DOI: https://doi.org/10.7748/ns.26.33.42.s50
Google Scholar
Sławiński, L. (2017). Terapia walidacyjna czy łączenie z rzeczywistością. Retrieved from: https://prezi.com/w3d01wphvk-3/terapia-walidacyjna-czy-aczenie-z-rzeczywistoscia/ (10.04.2019).
Google Scholar
Sobów, T. (2007). Zasady postępowania terapeutycznego w zespołach otępiennych. Przegląd Neurologiczny, 3.
Google Scholar
Steurenthaler, J. (2012). Dementagogik: Dementiell erkrankten Menschen neu und ganzheitlich begegnen, Springer VS College, 6.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-19835-4
Google Scholar
Szarota, Z. (2014). Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(84), 13.
Google Scholar
Uler, M. Arteterapia-na czym polega lecznicza moc sztuki? Retrieved from: https://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/zdrowie-psychiczne/arteterapia-na-czym-polega-lecznicza-moc-sztuki-aa-UF78-1hoE-iYKP.html (2019.05.15).
Google Scholar
Van Hoof, J., & Kort, H. S. (2009). Supportive living environments: a first concept of a dwelling designed for older adults with dementia. Dementia, 8(2), 293–316.
DOI: https://doi.org/10.1177/1471301209103276
Google Scholar
Vasse, E., Vermooij-Dassen, M., Cantegreil, I. & al. (2012). Guidelines for psychosocial interventions in dementia care: a European survey and comparison. Int. J. Geriatr. Psychiatry, 27, 40–48.
DOI: https://doi.org/10.1002/gps.2687
Google Scholar
Verna, S. M. (2002). Effectiveness of a relaxation technique to decrease the memory and behavior problems of Alzheimer ' s patients. Walden University ScholarWorks. Retrieved from: https://pdfs.semanticscholar.org/f6db/d718a0ac09d2fba689cdd35f02c8bfd94737.pdf (2019.10.24).
Google Scholar
Wanko, L. (2019). Art therapy helps dementia patients communicate and connect. Retrieved from: https://www.njtvonline.org/news/video/art-therapy-helps-dementia-patients-communicate-and-connect/ (2019.10.15).
Google Scholar
WHO. Retrieved from: https://www.who.int/mental_health/neurology/dementia/en/ (27.02.2019).
Google Scholar
Zetteler, J. (2008). Effectiveness of simulated presence therapy for individuals with dementia: a systematic review and meta-analysis. Aging Ment. Health, 12, 779–785.
DOI: https://doi.org/10.1080/13607860802380631
Google Scholar
Zych, A. (2014). Pedagogika osób z otępieniem jako nowy obszar geragogiki specjalnej. Labor et Educatio, 2, 271-283.
Google Scholar