Abriszewski K., Chutorański M., Makowska A., Sokołowski-Zgid M., Szwabowski O., Pedagogika (i) rzeczy. Zapis debaty panelowej, w: Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne, red. D. Kubinowski, M. Chutorański, Kraków 2017, s. 147-163.
Google Scholar
Abriszewski K., Poznanie, zbiorowość, polityka. Analiza teorii aktora – sieci Bruno Latoura, Kraków 2008.
Google Scholar
Abriszewski K., Przedmioty ideologii, w: Rzeczy – Kultura – Edukacja, red. M. Chutorański, A. Makowska, Szczecin 2019, s. 35-54.
Google Scholar
Bączkiewicz J., Jak ochraniać zdrowie niemowląt, Warszawa 1906.
Google Scholar
Biehler M., Higiena dziecka, wyd. 4, Warszawa 1919.
Google Scholar
Bołdyrew A., Nowoczesność, edukacja, młode pokolenie w perspektywie badań historyczno-pedagogicznych, „Wychowanie w Rodzinie”, 2019, t. 21, nr 2, s. 65-79.
Google Scholar
Bołdyrew A., Poradniki i czasopisma jako źródła postulatywne do badań nad pożywieniem dzieci i młodzieży na ziemiach Królestwa Polskiego w latach 1795-1914 (perspektywa społeczno-kulturowa i zdrowotno-wychowawcza), „Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX wieku”, 2013, t. 11, s. 5-18.
Google Scholar
Bołdyrew A., Nawrot-Borowska M., Nowoczesność a dziecko – dziecko w nowoczesności. Recepcja nowego podejścia do dzieciństwa w teorii i praktyce wychowawczej w Królestwie Polskim na początku XX w., „Colloquium”, 2022, nr 4(48), s. 23-38.
Google Scholar
Braidotti R., Po człowieku, tłum. J. Bednarek, A. Kowalczyk, Warszawa 2014.
Google Scholar
Brudziński J., Przepisy dla matek chorych dzieci, na wzór przepisów doc. dra Neumana, Łódź 1905.
Google Scholar
Brykczyński A., O małżeństwie i wychowaniu dzieci. Uwagi praktyczne dla ludu, Warszawa 1907.
Google Scholar
Brzeziński M., Jak wychowywać dzieci na zdrowych i silnych ludzi, Warszawa 1902.
Google Scholar
Chrząszczewska J., Pogadanki z dziećmi i metodyczne wskazówki. Podręcznik dla matek, nauczycielek i wychowawczyń, wyd. 3, Warszawa 1907.
Google Scholar
Chutorański M., Makowska A., Czy(m) jest pedagogika rzeczy? Wprowadzenie, w: Rzeczy – Kultura – Edukacja, red. M. Chutorański, A. Makowska, Szczecin 2019, s. 9-17.
Google Scholar
Chutorański M., Nie(tylko) ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej, Szczecin 2021.
Google Scholar
Chutorański M., Posthumanizm(y) i pedagogika, w: Rzeczy – Kultura – Edukacja, red. M. Chutorański, A. Makowska, Szczecin 2019, s. 19-33.
Google Scholar
Czajor B., Krem Nivea. Społeczne znaczenia przedmiotu codziennego użytku, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka”, 2008, nr 3 (57) – Antropologia rzeczy, s. 217-234.
Google Scholar
Dawid J. W., Nauka o rzeczach. Rys jej historycznego rozwoju, podstawy psychologiczne, metoda oraz wzory lekcji, Warszawa 1892.
Google Scholar
Dunin-Sulgustowska M., Slöjd, w: Kobieta współczesna. Książka zbiorowa, Warszawa 1904, s. 272-276.
Google Scholar
Encyclopedia of gender in media, red. M. Kosut, Los Angeles 2012.
Google Scholar
Ganaway B., The Unexpected Victory of Character-Puppen: Dolls, Aesthetics, and Gender in Imperial Germany, w: Childhood by Design. Toys and the Material Culture of Childhood, 1700-present, red. M. Brandow-Faller, New York 2018, s. 133-151.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781501332968.ch-007
Google Scholar
Gry i zabawy ruchowe stosowane w ogrodach Raua, red. J. Gebethnerówna, Z. Karasiówna, A. Filipowicz, Warszawa 1916.
Google Scholar
Hall G. S., Znaczenie studiów nad dziećmi, tłum. K. K., Warszawa 1904.
Google Scholar
Jendza J., Pedagogika Montessori jako pedagogika rzeczy, w: Rzeczy – Kultura – Edukacja, red. M. Chutorański, A. Makowska, Szczecin 2019, s. 67-81.
Google Scholar
Jordan T. E., Victorian Childhood: Themes and Variations, Albany 1987.
Google Scholar
Kabacińska-Łuczak K., „Zabawki polskiego dziecka niech cechę polską na sobie noszą” – zachęcanie do świadomego kupowania wytworów „rodzinnego przemysłu” w II połowie XIX i na początku XX wieku, „Przegląd Pedagogiczny”, 2018, nr 1, s. 129-146.
Google Scholar
Kalinowski K., Jak się zabawić. Gry towarzyskie, Warszawa 1912.
Google Scholar
Karpowicz S., Indywidualność i jej kształcenie, Warszawa 1912.
Google Scholar
Karpowicz S., Zabawy i gry jako czynnik wychowawczy, Warszawa 1905.
Google Scholar
Key E., Stulecie dziecka, tłum. I. Moszczeńska, Warszawa 1904.
Google Scholar
Kopczyński S., Higiena i szkoła, Warszawa 1905.
Google Scholar
Kosiński W., Pedagogika. Podręcznik dla wychowawców i wychowawczyń, Wilno 1913.
Google Scholar
Krajewski M., Są w życiu rzeczy. Szkice z socjologii przedmiotów, Warszawa 2013.
Google Scholar
Lachmann R., Rieger S., Text und Wissen: Technologische und anthropologische Aspekte, Tübingen 2003.
Google Scholar
Latour B., Splatając na nowo, to społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, tłum. D. Derra, K. Abriszewski, Kraków 2010.
Google Scholar
Lenartowska E., Zajęcia ręczne, w: Dziewczę polskie. Książka zbiorowa dla dorastających panien, red. A. Szycówna, Warszawa 1914, s. 325 -335.
Google Scholar
Majewska W., Nauka o rzeczach. Pogadanki z dziećmi w szkole początkowej w drugim roku nauczania, Warszawa 1917.
Google Scholar
Montessori M., Domy dziecięce (le case dei bambini): metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci, Warszawa 1913.
Google Scholar
Muklanowicz J., Na czym opiera się wychowanie? Według dra Bucklego, Warszawa 1905.
Google Scholar
Napiórkowski M., Folklor, w: Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 135-139.
Google Scholar
Nauka o rzeczach, w: Podręczna encyklopedia pedagogiczna, oprac. F. Kierski, t. 2, Lwów-Warszawa 1925, s. 315-318.
Google Scholar
Nauka o rzeczach w Polsce, w: Podręczna encyklopedia pedagogiczna, oprac. F. Kierski, t. 2, Lwów-Warszawa 1925, s. 318-321.
Google Scholar
Nawrot-Borowska M., Higiena małego dziecka w świetle poradników z początku XX wieku, „Przegląd Pedagogiczny”, 2012, nr 1, s. 169-197.
Google Scholar
Nawrot-Borowska M., W co i czym się bawić? Wskazówki w zakresie organizacji zabaw, wykonywania i wykorzystywania zabawek dziecięcych na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – wybrane problemy, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 2022, nr 1 (54), s. 20-36.
DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2022.54.02
Google Scholar
Olechnowicz W., O zabawach ludu, w: Kobieta współczesna. Książka zbiorowa, Warszawa 1904, s. 289.
Google Scholar
Pabst A., Wychowanie praktyczne, tłum. E. Piltz, Warszawa 1919.
Google Scholar
Plenkiewicz R., Kształcenie młodzieży. Nauczanie początkowe i średnie, Warszawa 1898.
Google Scholar
Polak J., Jak polepszyć zdrowie powszechne? Odczyt dla kółek rolniczych, spółek, kół Macierzy i tym podobnych, Warszawa 1907.
Google Scholar
Przyłuski J., Odrodzenie młodzieży przez prace ręczne (slojd), Warszawa 1903.
Google Scholar
Queyrat F., Gry i zabawy dziecięce. Studium nad wyobraźnią twórczą u dzieci, tłum. M. Rodysowa, Warszawa 1905.
Google Scholar
Restorfowa P., Wychowujcie dobrze dzieci. Rady dla matek, przydatne i ojcom, Warszawa 1916.
Google Scholar
Rhodes J. P., History of Toys, w: The Sage Encyclopedia of Children and Childhood Studies, red. D.T. Cook, Thousand Oaks 2020, s. 1572-1579.
Google Scholar
Stella-Sawicki J., Rady dla młodych mężatek, wyd. 7, Warszawa 1910.
Google Scholar
Sterling W., Psychologia doświadczalna w zastosowaniu do badań nad dziećmi (o doświadczalnym badaniu umysłu dziecka), Warszawa 1911.
Google Scholar
Strzemeska J., Weryho M., Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców, Warszawa 1895.
Google Scholar
Studnicka W., Pogadanki o rzeczach, Piotrogród 1916.
Google Scholar
Szenajch W., Dziecko w pierwszym roku życia, Łódź 1907.
Google Scholar
Szycówna A., Jak badać umysł dziecka (O zadaniach i metodach psychologii dziecka), Warszawa 1904.
Google Scholar
Szycówna A., Nauka o rzeczach, w: Encyklopedia wychowawcza, red. T. Lubomirski i in., t. 8, Warszawa 1912, s. 1-22.
Google Scholar
Szycówna A., Pedologia, czyli nauka o dziecku, w: Encyklopedia wychowawcza, red. T. Lubomirski i in., t. 8, Warszawa 1912, s. 278-298.
Google Scholar
Warnka J., Jahołkowska L., W ogródku dziecięcym. Zbiór zabaw, marszy i piosenek, z zastosowaną do nich melodią, Warszawa 1901.
Google Scholar
Weryho M., Gry i zabawy towarzyskie w pokoju i na wolnym powietrzu, Warszawa 1900.
Google Scholar
Weryho M., Jak zająć dzieci w wieku przedszkolnym. Pogadanki, rozmowy, zajęcia i zabawy, Petersburg 1900.
Google Scholar
Weryho M., Nauka o rzeczach: materiały do pogadanek z dziećmi do użytku nauczycieli i wychowawców, Warszawa 1906.
Google Scholar
Weryho M., W jaki sposób ozdobić choinkę, Warszawa 1903.
Google Scholar
Weryho M., Zabawy i zajęcia dziecięce, Warszawa 1909.
Google Scholar
Weryho M., Zadanie ogródka dziecięcego, w: Kobieta współczesna. Książka zbiorowa, Warszawa 1904, s. 270-271.
Google Scholar
Wolberg L., Psychologia dziecka. Wykład popularny o uczuciach i umyśle dziecka, w zastosowaniu do wychowania, podług dzieł Pereza, Preyera, Darwina i innych, Warszawa 1891.
Google Scholar
Zawadzki J., Jak mieszkać powinniśmy, Warszawa 1908.
Google Scholar
Zawadzki J., Jak się żywić powinniśmy, Warszawa 1908.
Google Scholar
Żołądź-Strzelczyk D., Gomułka I., Kabacińska-Łuczak K., Nawrot-Borowska M., Dzieje zabawek dziecięcych na ziemiach polskich od średniowiecza do początku XX wieku, Wrocław 2016.
Google Scholar