Opublikowane: 2025-11-17

Problemy edukacji szkolnej na łamach czasopism dla katolików świeckich w Królestwie Polskim w latach 1905-1914

Aneta Bołdyrew , Renata Bednarz-Grzybek
Saeculum Christianum. Pismo Historyczne
Dział: Rozprawy i Artykuły
https://doi.org/10.21697/sc.2025.32.2.18

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie głównych zagadnień dyskusji o edukacji szkolnej na łamach prasy katolickiej w Królestwie Polskim w warunkach przeobrażeń życia społecznego po rewolucji 1905 r. Kwerendą objęto czasopisma dla katolików świeckich: „Dzwonek Częstochowski”, „Myśl Katolicka”, „Polak-Katolik”, „Posiew”, „Prąd” i „Przewodnik Katolicki”. Przedmiotem analizy są najczęściej poruszane w periodykach problemy szkolnictwa, w tym kwestie szkoły wyznaniowej lub bezwyznaniowej, oświaty ludowej oraz edukacji dziewcząt. Zwrócono uwagę na konstruowanie społecznego i narodowego znaczenia religii w kontekście edukacji. Omówiono kierunki dyskusji o jej roli w konceptualizacji, wspieraniu i nadzorowaniu szkolnictwa w realiach budowania nowoczesnego narodu. Zastosowano metody badań historyczno-pedagogicznych oraz metody analizy dyskursu prasowego.

Słowa kluczowe:

nowoczesność, szkolnictwo, prasa katolicka, Królestwo Polskie (1905-1914)

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Bołdyrew, A., & Bednarz-Grzybek, R. (2025). Problemy edukacji szkolnej na łamach czasopism dla katolików świeckich w Królestwie Polskim w latach 1905-1914. Saeculum Christianum. Pismo Historyczne, 32(2), 238–250. https://doi.org/10.21697/sc.2025.32.2.18

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.