Pubblicato il: 2020-09-30

Dialog międzyreligijny w sztuce wczesnopiastowskiej

Przemysław Urbańczyk
Saeculum Christianum
Sezione: Rozprawy i Artykuły
https://doi.org/10.21697/sc.2020.27.1.3

Abstract

Nie ma źródeł historycznych ani świadectw archeologicznych czy numizmatycznych lub przedstawień artystycznych, które potwierdzałyby tradycyjną wizję szerokiej i skutecznej chrystianizacji całego kraju wkrótce po konwersji Mieszka I. Zatem, podobnie do współczesnego państewka zachodniosłowiańskich Obodrytów i do jedenastowiecznej Szwecji, chrześcijańska dynastia Piastów rządziła państwem zamieszkanym w przeważającej części przez pogan. Wydaje się, że pewne odzwierciedlenie konfrontacji ideologicznej jest dostrzegalne w symbolice artystycznej, w której można wskazać przykłady swoistego synkretyzmu, kiedy stare i nowe elementy konkurowały ze sobą i wchodziły w specyficzny dialog. Wykorzystywane w tym symbole nabierały nowych znaczeń czy choćby dwuznaczności. Znaleziska z ziem polskich mogą stanowić dobry przyczynek do takich rozważań.

Regole di citazione

Urbańczyk, P. (2020). Dialog międzyreligijny w sztuce wczesnopiastowskiej. Saeculum Christianum, 27(1), 31–40. https://doi.org/10.21697/sc.2020.27.1.3

##plugins.themes.libcom.share##


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##