Opublikowane: 2016-09-20

The East India Company and the pirates of the Persian Gulf from the first punitive expedition to the signing of the General Maritime Treaty

Andrzej Pierzchała
Saeculum Christianum
Dział: Rozprawy i Artykuły
https://doi.org/10.21697/sc.2015.22.17

Abstrakt

Mimo iż Royal Navy dominowała nad prawie wszystkimi morzami świata, nawet ona nie mogła być obecna wszędzie. Okręty Kompanii handlowych, jak i uzbrojone statki kupieckie nie raz musiały samodzielnie dbać o swoje bezpieczeństwo, Kompania Wschodnioindyjska zaś nie raz prowadzić samodzielną politykę wykraczającą poza obszar subkontynentu. W ciągu pierwszych dekad dziewiętnastego wieku największym problemem poza Indiami okazała się Zatoka Perska – źródło licznych dochodów i jeszcze większych trosk, usunięcie których okazało się kosztowne i długie. Kłopotliwym kampaniom morskim i lądowym – a po prawdzie w znacznej mierze ekspedycjom karnym – kres położył dopiero traktat wymuszony w 1820 roku, zaś okres przed nim i sposób jego zawarcia opisuje niniejszy artykuł. 

Słowa kluczowe:

Kompania Wschodnioindyjska, Wybrzeże Piratów, Zatoka Perska, XIX wiek, operacje morskie

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pierzchała, A. (2016). The East India Company and the pirates of the Persian Gulf from the first punitive expedition to the signing of the General Maritime Treaty. Saeculum Christianum, 22, 194–205. https://doi.org/10.21697/sc.2015.22.17

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.