Ogłoszenia

Z cyklu "60/60 the best of SPCh" (6) [60 najciekawszych publikacji z 60 lat istnienia SPCh]

2025-02-06

  • Michael Walzer: Wojna sprawiedliwa i wojna święta: raz jeszcze [Studia Philosophiae Christianae 53(2017)3, s. 21-40].

  • Link do tekstu: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/spch/article/view/3387

  • OPIS: Autorem artykułu jest prof. Michael Walzer (ur. 1935), amerykański filozof, obecnie profesor emerytowany w Instytucie Studiów Zaawansowanych (IAS) w Princeton w stanie New Jersey. Walzer jest autorem książek z zakresu wielu dziedzin, w tym dotyczących genezy wojen sprawiedliwych i niesprawiedliwych, nacjonalizmu, grup etnicznych, sprawiedliwości społecznej, krytyki modeli społecznych, radykalizmu, tolerancji oraz zaangażowania politycznego, m.in. Wojny sprawiedliwe i niesprawiedliwe. Rozważania natury moralnej z uwzględnieniem przykładów historycznych (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010 [Just and Unjust Wars, Basic Books, 1977]). W 2015 roku Walzer był gościem specjalnym międzynarodowej konferencji naukowej pt. "The Theory of Just War. Behind the Jurisprudential Defense of (Abstaining from) Military Action", która odbyła się na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, a została zorganizowana przez Wydział Filozofii Chrześcijańskiej UKSW, Wydział Prawa i Administracji UKSW, Międzynarodowe Centrum Dialogu Międzykulturowego i Międzyreligijnego UKSW oraz Uczelnię Łazarskiego w Warszawie.

    W artykule autor omawia argumenty Pawła Włodkowica, polskiego filozofa/teologa z XV wieku, dotyczące wojen etycznie usprawiedliwionych (ius ad bellum). Autor opowiada się za przyjęciem twierdzenia Włodkowica, zgodnie z którym rozum naturalny wyznacza granice dla uzasadnionych działań zbrojnych, a w szczególności zakazuje wszczynania wojen świętych, takich jak krucjaty Zakonu Krzyżackiego, wykluczając tym samym również wojny prowadzone przez współczesnych bojowników dżihadu. Zakazuje on także prowadzenia operacji militarnych wspieranych przez bojowo nastawionych rzeczników ideologii świeckich. "Jak już wyżej wskazałem, krytyka autokratycznych i oligarchicznych reżimów jest całkowicie uzasadniona, może nawet konieczna. Czy należy żądać od przedstawicieli takich reżimów, by zezwalali na przyjazd do swoich krajów krytyków własnych rządów – tak jak, według Włodkowica, należy żądać od pogańskich władców, by zezwolili na głoszenie Ewangelii w ich krajach? Czy cenzura lub tłumienie krytyki usprawiedliwiają wojnę? Chcę powiedzieć wyraźnie, że nie, i uważam, że takiej samej odpowiedzi powinno się udzielić na pytanie pokrewne: Czy nękanie lub prześladowanie lokalnych demokratów – a więc zdarzenia mające miejsce w wielu autorytarnych reżymach, uzasadniają inwazję Rycerzy Demokracji? Odpowiedź znowu powinna być negatywna. Twierdzenia tego rodzaju były zbyt często pretekstem do wojen imperialnych. Zwykłemu („spokojnemu”) autorytaryzmowi powinno się przeciwstawiać ideologicznie, politycznie, dyplomatycznie – ale nie militarnie. Bowiem śmierć i zniszczenie to rezultaty działań wojskowych, które są znacznie bardziej prawdopodobne niż zaprowadzenie w danym kraju demokracji" (s. 38). Artykuł przetłumaczył na język polski dr Adam Cebula.

  • STRESZCZENIE:  Wstęp. 2. Powrót do debaty na temat świętej wojny. 3. Argumenty uczestników świętej wojny. 4. (Religijna) obrona rozumu naturalnego. 5. Przeciw zwolennikom krucjat świeckich.
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.