Obecnie obserwujemy niepokojące zjawiska towarzyszące dynamicznemu rozwojowi cywilizacji technicznej. Dostrzegając ogromne korzyści i osiągnięcia rozwoju cywilizacyjnego, doświadczamy również wyzwań i trudności, przed którymi stoi obecnie ludzkość i nasza planeta. Konrad Lorenz ze swoją „warstwową” koncepcją człowieka jest kluczem do analizy zmian cywilizacyjnych, a co za tym idzie, do identyfikacji zagrożeń i wskazania możliwych rozwiązań. Koncepcja Lorenza pozwala mu zidentyfikować osiem „grzechów głównych” cywilizowanej ludzkości, które stanowią wyzwanie dla cywilizacji ludzkiej, a nawet zagrażają samym ludziom. Trzy z ośmiu „grzechów” Lorenza wydają się szczególnie ważne dla praktyki filozofii: (1) przeludnienie, (2) wyścig człowieka z samym sobą oraz (3) podatność na indoktrynację. W wyniku znacznego przyspieszenia rozwoju naszej cywilizacji, które obserwujemy od czasów rewolucji neolitycznej, dostrzegamy zarówno przeszkody, jak i czynniki sprzyjające rozwojowi i praktyce filozofii – tej specyficznej ludzkiej zdolności. Podczas gdy w początkowym okresie rozwoju cywilizacyjnego konsekwencje rewolucji neolitycznej przyczyniły się do rozwoju filozofii, obecnie utrudniają one jej praktykowanie. „Grzechy” Lorenza przyczyniają się do ludzkiej samotności, neurotycznej nadaktywności i ujednolicenia kultury. Wszystkie te czynniki stanowią przeszkody dla filozofii. Odpowiedzią na te zagrożenia jest tworzenie społeczności, w których ludzie mogą nawiązywać głębokie relacje międzyludzkie i dzielić się swoimi doświadczeniami życiowymi. Kolejnym pomocnym czynnikiem jest kontakt z naturą, który pomaga spowolnić tempo życia i uciec od przytłaczającego hałasu, który uniemożliwia refleksję nad sensem ludzkiej egzystencji.
Fragment tekstu: "It seems that a solution to these problems can be found in the creation of small communities in which people can establish deep interpersonal relationships, find friends with whom they can share their life experiences, and inspire each other to perceive themselves, others, and the world from an ever-changing perspective. Another vital antidote to the consequences of Lorenz’s “deadly sins” is to slow down the pace of life, at least temporarily. We can achieve that by creating a space of silence that allows people to rethink their life priorities and the meaning of their current activities. Religions and the forms of meditation and reflection they have developed help to achieve this goal. The religious perspective allows people to look at their lives from a diachronic, eschatological perspective and is a remedy for short-sighted and ad hoc actions. Contact with nature also seems essential in this respect. Exercising outdoors and getting away from the noise creates conditions that calm human thoughts, slow the pace of life, and enable people to reflect on the purpose of their immediate and further actions. Hence, it seems that philosophy provides hope for the successful development of human civilization" (s. 107).
Spis treści: 1. Introduction. 2. The Neolithic Revolution. A brief outline. 3. Konrad Lorenz’s “layered” concept of man. 4. The “deadly sins” of civilized humanity. 5. Philosophy and Lorenz’s “deadly sins”. 5.1. Overpopulation according to Lorenz. 5.2. Overpopulation and philosophy. 5.3. Man’s race against himself according to Lorenz. 5.4. Man’s race against himself and philosophy. 5.5. Indoc-trinability according to Lorenz. 5.6. Indoctrinability and philosophy. 6. Conclusion.
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.