Opublikowane: 2021-08-11

Obraz Samarytan w trzeciej Ewangelii kanonicznej

Michał Pierzchała
Studia Theologica Varsaviensia
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/stv.8962

Abstrakt

Niniejszy artykuł podejmuje kwestię obrazu samarytańskiego
w trzeciej Ewangelii kanonicznej. Zostało w nim zarysowane tło historyczne, geneza oraz niektóre kwestie etymologiczne związane z mieszkańcami Samarii. Również został dostrzeżony i przybliżony przełomowy wpływ paraboli o Miłosiernym Samarytaninie na dotychczas jednogłośnie potępianych przez Żydów cudzoziemców. Zarówno owa parabola jak i opowiadanie o oczyszczeniu dziesięciu trędowatych, z których jedynym wdzięcznym Chrystusowi okazał się być Samarytaninem (por. Łk 17,11-18), pokazują niezwykle pozytywny obraz ,,wrogów Izraela” w Ewangelii Łukaszowej. Omawiane w artykule fragmenty trzeciej Ewangelii kanonicznej są zarazem kerygmatyczne i parenetyczne, ponieważ przybliżają
i przepowiadają Dobrą Nowinę o Bożej miłości oraz przestrzegają przed potępianiem drugiego człowieka jedynie z powodu jego przynależności narodowej lub religijnej. Przede wszystkim owe perykopy są wezwaniem do stawania się coraz bardziej miłosiernymi na wzór samego Boga.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pierzchała, M. (2021). Obraz Samarytan w trzeciej Ewangelii kanonicznej. Studia Theologica Varsaviensia, 58(2), 106–145. https://doi.org/10.21697/stv.8962

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.